12 aug. 2023

Inför söndagen. Tema: Nådens gåvor


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jos 24:16-18
16 Då svarade folket: ”Aldrig att vi skulle överge Herren och tjäna andra gudar! 17 För Herren är vår Gud, han är den som har fört oss och våra fäder ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Han har gjort dessa stora under inför våra ögon och bevarat oss hela den väg vi har vandrat och bland alla de folk vilkas land vi har dragit igenom. 18 Herren har jagat i väg alla dessa folk för oss, också amoreerna som bodde i landet. Vi vill också tjäna Herren, för han är vår Gud.”

FRÅN BREVLITTERATUREN
1 Kor 12:4-11

4 Det finns olika nådegåvor, men Anden är densamme. 5 Det finns olika tjänster, men Herren är densamme. 6 Det finns olika kraftgärningar, men Gud är densamme, han som verkar allt i alla.
7 Men hos var och en visar sig Anden så att det blir till nytta. 8 Den ene får av Anden ord av vishet, den andre får ord av kunskap genom samme Ande. 9 En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande, 10 en annan att göra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål. 11 Men i allt detta verkar en och samme Ande, som fördelar sina gåvor åt var och en som han vill.

FRÅN EVANGELIERNA
Luk 9:46-48
46 Bland lärjungarna kom frågan upp om vem som var störst bland dem. 47 Men Jesus visste vad de tänkte i sina hjärtan. Han tog ett barn och ställde det bredvid sig 48 och sade till dem: "Den som tar emot det här barnet i mitt namn, han tar emot mig. Och den som tar emot mig tar emot honom som har sänt mig. Den som är minst bland er alla, han är störst."

FRÅN PSALMERNA
Ps 28:6-9

  • 6 Lovad är Herren,
  • för han har hört mina böner
  • om nåd!
  • 7 Herren är min styrka
  • och min sköld.
  • På honom litar mitt hjärta,
  • jag får hjälp
  • och mitt hjärta jublar.
  • Honom vill jag tacka
  • med min sång.
  • 8 Herren är sitt folks styrka,
  • han är ett frälsningens värn
  • för sin smorde.
  • 9 Fräls ditt folk
  • och välsigna din arvedel!
  • Var deras herde
  • och bär dem för evigt.
  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln)

    Inga kommentarer: