5 aug. 2023

Inför söndagen. Tema: GODA FÖRVALTARE


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Amos 8:4-7

  • 4 Hör detta,
  • ni som trampar på den fattige
  • och vill göra slut på de svaga
  • i landet,
  • 5 ni som säger:
  • ”När är nymånadsdagen slut
  • så vi får sälja säd,
  • och sabbaten
  • så vi får öppna kornboden?
  • Då ska vi minska efa-måttet
  • och höja priset
  • och fuska med vågen
  • så att den ljuger.
  • 6 Då ska vi köpa de utblottade
  • för pengar
  • och den fattige för ett par skor,
  • och sälja spillet som säd.”
  • 7 Herren har svurit vid Jakobs stolthet:
  • Aldrig ska jag glömma
  • någon av deras gärningar.

  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    2 Tim 4:1-7

    1 Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus som ska döma levande och döda, inför hans uppenbarelse och hans rike: 2 predika ordet, träd fram i tid och otid, tillrättavisa, varna och förmana med allt tålamod och all undervisning. 3 Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra. 4 De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.
    5 Men var du sund och förnuftig på alla sätt. Bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.

    6 Själv offras jag redan som ett dryckesoffer, och tiden för mitt uppbrott är inne. 7 Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron. 

    FRÅN EVANGELIERNA
    Luk 16:1-13

    1 Jesus sade också till sina lärjungar: "En rik man hade en förvaltare som blev beskylld för att förskingra hans egendom. 2 Då kallade han in honom och sade: Vad är det jag hör om dig? Lämna in redovisningen för din förvaltning. Du kan inte vara kvar som förvaltare.
    3 Då tänkte förvaltaren: Vad ska jag göra när min herre tar ifrån mig förvaltningen? Gräva orkar jag inte, och tigga skäms jag för. 4 Jo, nu vet jag vad jag ska göra så att folk tar emot mig i sina hem när jag får avsked från förvaltningen. 5 Han kallade till sig dem som hade skulder till hans herre, en efter en, och frågade den förste: Hur mycket är du skyldig min herre? 6 Han svarade: Hundra krus olja. Förvaltaren sade till honom: Ta ditt skuldebrev och sätt dig ner fort och skriv femtio. 7 Sedan frågade han en annan: Och du, hur mycket är du skyldig? Han svarade: Hundra tunnor vete. Då sade han till honom: Ta ditt skuldebrev och skriv åttio. 8 Och hans herre berömde den ohederlige förvaltaren för att han hade handlat klokt, för den här världens barn är klokare än ljusets barn mot sitt eget släkte.
    9 Och jag säger er: Skaffa er vänner med hjälp av den ohederlige mammon, så att de tar emot er i de eviga boningarna när mammon har tagit slut. 10 Den som är trogen i smått är också trogen i stort, och den som är ohederlig i smått är också ohederlig i stort. 11 Om ni inte har varit trogna med den ohederlige mammon, vem vill då anförtro er den sanna rikedomen? 12 Och har ni inte varit trogna med det som tillhör en annan, vem vill då ge er det som ska bli ert? 13 Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre, eller också hålla sig till den ene och förakta den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon."

    FRÅN PSALMERNA
    Ps 8
    1 För körledaren, till gittít. En psalm av David.

  • 2 Herre, vår Herre,
  • hur härligt är inte ditt namn
  • över hela jorden,
  • du som satt ditt majestät
  • på himlen!
  • 3 Av barns och spädbarns mun
  • har du berett en makt
  • för dina fienders skull,
  • för att förgöra fiende och hämnare.
  • 4 När jag ser din himmel,
  • dina fingrars verk,
  • månen och stjärnorna
  • som du har skapat –
  • 5 vad är då en människa
  • att du tänker på henne,
  • en människoson
  • att du tar hand om honom?
  • 6 En liten tid lät du honom
  • vara lägre än Gud,
  • med ära och härlighet
  • krönte du honom.
  • 7 Du satte honom att härska
  • över dina händers verk,
  • allt lade du under hans fötter:
  • 8 alla får och oxar
  • liksom vildmarkens djur,
  • 9 himlens fåglar och havets fiskar,
  • de som vandrar havens vägar.
  • 10 Herre, vår Herre,
  • hur härligt är inte ditt namn
  • över hela jorden!

  • (Bibeltexterna är hämtade  från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: