4 aug. 2023

NHL-spelarna slutar med uppvärmning i pridetröjor

 


(Bildtext: Bilden är från årets Stanley Cup-final mellan Vegas Golden Knights och Florida Panthers. Foto: Lynne Sladky/AP/TT

- Ola Karlman i Världen idag -
Den nordamerikanska ishockeyligan NHL har under flera år arrangerat så kallade pridekvällar, med uppvärmning i regnbågsfärgade tröjor. Nyligen meddelade ligans boss Gary Bettman att sådana plagg inte längre kommer tillåtas och antydde att de spelare som, av kristen trosövertygelse, vägrat bära pridetröjor påverkat beslutet.

I mars berättade Världen idag om att San Joses målvakt James Reimer inte kunde tänka sig att stå bakom regnbågsfärger på grund av övertygelse om att äktenskapet är mellan en kvinna och en man.

”I det här specifika fallet väljer jag att inte stödja något som strider mot min personliga övertygelse som är baserad på Bibeln. Jag har inget hat i mitt hjärta för någon, och jag har alltid strävat efter att behandla alla som jag möter med respekt och vänlighet”, förklarade den kanadensiske stjärnmålvakten.

Flera NHL-spelare följde 
Reimers exempel, vilket skapade rubriker och debatt. Inför nästa säsong väljer världens bästa ishockeyliga att sätta stopp för pridekläder ute på isen.

Läs mer här: 
https://www.varldenidag.se/nyheter/nhl-spelarna-slutar-med-uppvarmning-i-pridetrojor/repwfz!2IYkc00UQsBJuGK0PkNfiA/

Inga kommentarer: