En av de stora förändringarna i senare års samhällsdebatt är det
ökade fokuset på religion. En betydande orsak till detta är den
muslimska invandringen, men det har även skett ett skifte på ett mer
övergripande plan. Efter decennier av falska profetior om religionens
marginalisering, bland annat av den framstående sociologen Peter Berger,
tycks det i dag vara ordet ”postsekularitet” som ger den bästa
beskrivningen av verkligheten. Även Berger övergav
sekulariseringshypotesen före sin död 2017. Därmed blir det också
svårare att komma undan med attityden att ateism skulle vara neutralt,
medan religion skulle vara något suspekt – en anomali på en i övrigt
harmonisk samhällskropp.
Detta hindrar dock inte att vissa försöker. Förbundet Humanisterna är
till exempel oförtrutna i sin kamp mot religiösa uttryck i det
offentliga Sverige. I synnerhet är det kristendomens särställning som
ifrågasätts, men man propagerar också för ett ”sekulärt samhälle” –
alltså ett samhälle där alla band är klippta mellan det offentliga och
det religiösa.
Ytterst handlar dock inte detta om att enbart klippa band – utan om
att kapa rötter. Det är nämligen ett obestridligt faktum att Sverige,
och den västerländska kulturen i stort, har vuxit fram ur en religiös
mylla. Väldigt mycket av det vi i dag kallar för ”svenskt” skulle helt
enkelt kunna benämnas även som ”kristet”. Inte i meningen att det kräver
en personlig tro för att praktiseras, men i meningen att det inte
skulle ha uppstått om det inte vore för den kristna präglingen. Väl
belagda exempel på detta är vårt svenska skolväsende, vårt vetenskapliga
tänkande, vårt demokratiska statsskick och vår utpräglade
individualism.
Läs mer här: https://olofedsinger.se/den-kristna-praglingen-nodvandig-for-sveriges-framvaxt-dagen/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar