10 juni 2020

Dagens andakt 10 juni



”Låt oss gå tillrätta med varandra säger Herren. När era synder är scharlakansröda, kan de då bliva vita som snö? När de är röda som purpur, kan de då bli vita som ull?        (Jes. 1:18-19)

Det fanns en tid när det var dyrt att fotografera och bara några få bemästrade konsten att ta bra bilder. Med digitalkameran förenklades fotograferandet och nu kan alla fotografera. Om du missar ett huvud eller en fot på objektet är det ingen katastrof. Du kan alltid ta en ny bild. Nackdelen med den nya tekniken, är att man ”som objekt” inte alltid hinner ordna anletsdragen innan bilden tas. En del bilder blir därmed föga smickrande. Men en sådan stillbild visar sanningen. 
Jag tänker ibland på vad som skulle hända, om någon skulle ta en stillbild av mitt hjärta. Hur ser det ut där inne i det obevakade ögonblicket, när jag inte hunnit ordna till anletsdragen? Hur ser verkligheten ut, om någon skulle kunna fotografera tillståndet precis som det är? Skulle man se ett hjärta är fullt av bitterhet, oförsonlighet, åtrå eller avundsjuka. Eller skulle man se ett hjärta som är rent? - ett ”lärjungahjärta” ?- ett hjärta som till varje pris vill följa Jesus? och ett hjärta som brinner för Guds sak?  Vad skulle bilden visa?
BÖN
Jesus, jag vill leva öppet inför dig. Jag vill leva så att jag inte behöver dölja något för dig. Tack för att du känner mig så väl och att jag inte behöver frukta för att något ska uppenbaras, som du inte redan vet om. Och tack för att om du skulle finna synd i mitt hjärta, så kan du rena mig i ett enda nu, så att jag blir det som du vill att jag ska vara. 

Inga kommentarer: