9 juni 2020

Dagens andakt 9 juni



”…i mitt inre bejakar jag ju Guds lag. Men jag ser en annan lag i mina lemmar; den ligger i strid med lagen i mitt förnuft och gör mig till fånge hos syndens lag i mina lemmar” (Rom 7:22-23)

Bibeln förnekar inte att synden har makt att göra mig till fånge. John C. Maxwell säger i en av sina böcker att
-        Synden för dig alltid längre än du hade tänkt eller önskat att gå
-        Synden håller dig kvar längre än du hade tänkt eller önskat att stanna
-        Synden kostar dig mer än du hade tänkt eller önskat att betala
Ja, syndens makt är stor och ingen av oss kan i egen kraft komma undan dess destruktiva inflytande i våra liv. Ingen människa faller emellertid i synd utan att först ha passerat ett antal varningsmärken som signalerar att vi är på fel väg. Det starkaste skyddet mot att fastna i syndens grepp är emellertid att aktivt leva i nära gemenskap med Gud, att göra det till en vana att medvetet återvända till hans gemenskap flera gånger varje dag: på morgonen, vid förmiddagsfikat, vid lunchdags osv. utöver dagen.

BÖN
Jesus jag vill leva nära dig idag. Påminn mig om att du vill avtala tid med mig då vi ska mötas. Hjälp mig att lägga lika stor vikt vid mina möten med dig, som när jag stämmer träff med andra.

Inga kommentarer: