23 nov. 2020

Dagens andakt den 23 november

 


”… och tacka hela tiden Gud. Gör så, det är Guds vilja i Kristus Jesus
” (1 Tess 5:18)

Min svärmor hade under ett långt liv utvecklats i tacksamhet. Hon tackade för allt hela tiden. Och ofta hittade hon saker att tacka för som ingen annan skulle betrakta som ett tacksägelseämne. När hon blev gammal och ensam och kroppen inte längre hängde med som förut, brukade hon tacka för att hon hade mindre ont idag än i går och för att hennes barn var snälla och ringde till henne. En period tackade hon för att hon kunde kliva upp ur sängen varje morgon och när hon inte kunde det längre tackade hon för att hon kunde stiga upp ur sängen om hon fick hjälp av någon.

För många år sedan skrev Merlin R. Carothers en serie böcker om tacksamhet. En av dem hade fått titeln ”Guds makt genom tacksägelse”. Boken ger många exempel på hur Guds makt förlöses när vi ger uttryck för vår tacksamhet. Det är som om vi bevisar vår tillit till Gud när vi vågar tacka honom för allt. Det är som om vi säger till Gud: Jag förstår inte riktigt varför jag ska behöva ha det så här, men mitt liv vilar i din hand och jag litar på din hjälp”.

Någon har sagt att vi ska ”fasta på klagan och festa på tacksamhet”.  Det är ett hälsosamt råd.

BÖN
Herre, hjälp mig idag att svälta ut klagan i mitt liv och frossa i tacksamhet. Påminn mig om alla de små underbara ting som finns runt omkring mig och som jag kan tacka för.

 

Inga kommentarer: