9 nov. 2020

Dagens andakt den 9 november

 


”Var inte rädd för det du skall få utstå… Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets segerkrans.”
(Upp 2:10)

Församlingen i Smyrna beskrivs som den lidande och fattiga församlingen, en församling och en grupp individer, som mitt under detta ändå var rik. Men församlingens stora problem var fruktan. Många församlingar och många enskilda kristna kämpar också idag med fruktan, - fruktan för framtiden, fruktan för andra människor eller fruktan för ekonomiska problem eller sjukdom. Man vet att Gud håller hela världen i sin hand, också mig, och att han har allt under kontroll, men när man ser på omständigheterna runt omkring kommer fruktan smygande.

Motsatsen till fruktan är frimodighet, och Gud vill att hans folk ska vara fyllda av just detta - frimodighet! Gud lovar att de som vinner seger över fruktan och lever i frimodighet inte ska skadas av den andra döden, där alla onda, inklusive de fega, ska få sitt straff (Upp 21:8). Gud vill att vi frimodigt ska vara trogna mot honom för han önskar ge oss livets segerkrans.

BÖN
Jesus, jag vill idag besegra det onda med det goda. Jag vill besegra fruktan med frimodighet. Tack för att du är med i min kamp.

Inga kommentarer: