Gästbloggare: Hans Hansson
Bibelläsning 2Mosebok 20:1 - 17
Inledning
Reaktionen från många när budorden kommer på tal är att de handlar ju om begränsningar. Något betungade, jobbigt. Något som tillhör judendomen, inte kristendomen.
Sång 505, vers 6 i FA:s sångbok: ”Moses gav oss lag och krav, Jesus lyfter bördan av”
Finner samma tänkande i Bibel 2000. Joh.1:17 ”Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus.”
Bibel 2000 är troligen den bibelöversättning som har ett men. Alla andra ett komma ,
Men när man läser om budorden i Bibeln ser man att de gavs åt ett folk som Gud hade befriat, frälst.
Central plats i judisk religion. Förvarades längst in i det judiska Templet, det allra heligaste. Kallas förbundets tavlor. Fick inte komma i orätta händer
Huggna i sten – kan inte ändras.
Första gången budorden nämns i Bibeln är i 2 Moseboken kapitel 20. Då talar Gud till folket vid Sinai. ”Jag är Herren din Gud som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.”
Budorden – de tio orden handlar om hur vi skall förhålla oss till Gud, och hur vi skall förhålla oss till varandra. Berättar om Gud - vem han är och hur Guds rike är och vad som fordras för att ett rike skall bestå.
”Och Gud talade alla dessa ord: Jag är Herren din Gud som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.”
Egypten
kallas träldomshuset. Att Israels folk, hebréerna överhuvudtaget var där i
Egypten är en märklig historia. Abraham fick en särskild kallelse att flytta
till Kanaan. Kallas Löfteslandet. Hans barnbarn Jakob flyttade till Egypten med
hela släkten/klanen. Formellt var orsaken att det var hungersnöd i Kanaan.
Ytterst att om de hade varit i Kanaan hade de förenats med det kananeiska folket och helt
assimilerats, men de skulle vara ett utvalt folk. I Egypten fick de bo
helt för själva. Orsaken var att de var boskapsägare i stor skala.
1 Mos.46:34 ”Ni svara: Vi, dina
tjänare, har sysslat med boskapsskötsel från vår ungdom och fram till nu, vi
liksom våra fäder. Då kommer ni att få bo i landet Goshen, för
egyptierna avskyr allt vad fåraherdar heter.”
Det gick 400 år. Under den tiden växte klanen på 70 personer till ett folk på 2 miljoner. Normal tillväxt.
Till
en början var allt bra. Eget område, i stort sett egen förvaltning. De sista
100 åren blev ett helvete.
De blev förtryckta, utsattes för regelrätt förföljelse. Nyfödda pojkar dödades.
De vuxna fick utföra slavarbete under gräsliga, omänskliga förhållanden.
Det var dags att bryta upp från Egypten. Dags för Gud att befria dem. Gud utsåg Mose till ledare. Befrielsen föregicks av stor dramatik.
Gud förde dem till Sinai där Mose tar emot lagen. Skrevs på 2 stentavlor. Kallas förbundets tavlor.
Budorden utgör
Förbundet mellan Gud och Israel. Befriaren och de som befriats.
I förlängningen ett förbund mellan Gud och mänskligheten. Han som ger
budorden är deras befriare. I judiska sammanhang talar man om de 10 Orden.
Två stentavlor. Indelningen skiljer sig mellan judiskt tänkande och kyrkligt.
1:a
budet ”Du ska inte ha andra gudar vid sidan av
mig.”
Han ensam är Gud i ordets rätta bemärkelse. Jesaja 40 Ingen kan liknas vid Gud.
Luther: Vi skola frukta och älska Gud
över allting och sätta all tro och lit till honom.”
Han ensam är före allting, skapare. Har den yttersta makten över tillvaron.
2:a budet. Du ska inte göra dig någon bildstod eller avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du ska inte tillbe dem eller tjäna dem, för jag, Herren din Gud, är en nitisk Gud. Jag låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen till tredje och fjärde led när man hatar mig, men visar nåd mot tusentals när man älskar mig och håller mina bud.”
Detta bud har hoppats över i både Luthersk
och katolsk tradition. Luther säger att detta är ett bud som hör till det
första budet om att inte ha några andra gudar.
För judarna är detta ett viktigt bud. Man kan inte avbilda Gud. Han är Skaparen
– inget skapat kan ge oss en rätt bild av Gud. Många religioner vill en
gudabild att tillbe.
Gud kallas ibland för den osynlige. Kol.1:15
Han/Jesus är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat.
Hebr.11:27 Genom tron lämnade
han/Moses Egypten utan att frukta kungens vrede. Han höll ut därför att han
liksom såg den Osynlige.
2 Kon.18:4 ”Dessutom krossade han den kopparorm som Mose hade gjort. Ända till denna tid hade nämligen Israels barn tänt offereld åt den, och man kallade den Nehushtan.”
3:e budet. ”Du ska inte missbruka Herren din Guds namn, för Herren ska inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.”
Hur missbrukar man Guds namn? Luther: ”Vi
skall inte bruka hans namn till onda önskningar, svordom, vidskepelse, lögn och
bedrägeri.
Att ge sig ut för att vara kristen, men inte vara ärlig eller leva rättfärdigt
är att missbruka HERRENS namn. Hans namn är heligt eftersom Han själv är helig.
4:e budet ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den. Sex dagar ska du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herren din Guds sabbat. Då ska du inte utföra något arbete, inte heller din son eller dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, eller främlingen som bor hos dig inom dina portar. För på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och helgat den.”
1. Sabbatsbudet är världens äldsta arbetstidslagstiftning. Omfattar både människor och djur. Arbetsgivare och arbetstagare. Slavar och fria.
2. Guds tecken. Genom att hålla sabbaten/vilodagen helig vittnar vi om Skaparen.
3. Guds
gåva. Mark.2:27 Sedan sade han till dem:
"Sabbaten skapades för människan och inte människan för
sabbaten.
Vi behöver vilan. En sund rytm i tillvaron. Genom att en gemensam
vilodag/helgdag hjälper vi varandra.
4. Guds löfte. Hebr.4:9 Alltså kvarstår en sabbatsvila för Guds folk. Sång 700 När den evigt klara morgon gryr med sol och helgdagsfrid, och då sabbat uti himlen ringes in.
5:e budet ”Hedra din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren din Gud ger dig.”
Föräldrar är vår första auktoritet. Synlig auktoritet. Därför stort ansvar att vara förälder. När vi hedrar våra föräldrar hedrar vi Gud.
6:e budet ”Du ska inte mörda”. Bibel 2000 och 1917 ”Du skall inte dräpa.” Skillnad. Joh.1:10.
7:e budet ”Du ska inte begå äktenskapsbrott.” Att
ingå äktenskap är en offentlig handling. Jurisdisk angelägenhet. Äktenskapet i
bibeln har dessutom symbolisk med tanke på Guds relation till sitt folk, Israel
och församlingen. Gud är trofast. Kristus är trofast.
Luthers Vad är det? Samtidigt: Det finns förlåtelse.
8:e budet. ”Du ska inte stjäla.
9:e budet ”Du ska inte bära falskt vittnesbörd mot din
nästa.” Luthers förklaring i Katekesen:
”Falskt vittnesbörd mot nästa bäres
därigenom, att man beljuger, förråder, baktalar eller illa beryktar honom, så
ock därigenom att man förvillar och bedrager honom med osant tal.”
(detta är verkligen omodernt språkbruk).
Det står inget om att ljuga. Det är när vi ljuger om
andra det blir en synd som kan skada.
10:e budet ”Du ska inte ha begär till din nästas hus. Du ska inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.”
I den katolska och lutherska kyrkan har man delat på budet om begärelse och fått två bud. Detta kompenserar att man tagit bort andra budet om bilddyrkan.
Enligt ordboken betyder ”begärelse” stark åtrå. I biblisk kontext handlar begärelse om att vilja ha något som tillhör någon annan.
Jesus talar om begärelse som en som svår synd. När Han talar om att inte dräpa eller begå äktenskapsbrott säger Han att vi inte ens skall tänka tanken.
Klassiska exempel från Bibeln.
1. I första kungaboken kapitel 21 kan vi läsa om hur kung Ahab i Israel fick begär till Nabots vingård. Hur hans hustru Isebel hejade på honom. Hur det ledde till mord och bedrägeri. Hur han fick sitt straff.
2. David
fick begär till Batseba. Krigaren Urias hustru. Ledde också till mord och
bedrägeri.
Konsekvenser. Hur Gud gick till rätta med honom. Upprättelse.
Sammanfattning.
Budorden
berättar om Gud som är ensam om att vara Gud. Som inte kan avbildas. Som är
helig, Hans namn är heligt. Som har gett oss en fungerande livsrytm.
Berättar om en Gud som är trofast, sann.
Berättar om ett rike som fungerar när människor är ärliga mot varann, trofasta i sina relationer.
Budorden förvarades centralt i Israel. I det innersta av helgedomen. Utom räckhåll för människor. I en trälåda som kallas förbundsarken. Locket till arken kallas Nådastolen. Betyder att när Gud ser oss oh buden ser Han det genom nåden. Skrivna i sten.
Mackabeerboken berättar att i en tid av förföljelse inte bara av Israel utan av vanhelgande gömdes arken med sitt innehåll undan.
2 Mackabeerboken 2:7 ”Då Jeremia fick veta detta tillrättavisade han dem. ”Platsen skall vara okänd”, sade han, ”till dess Gud åter samlar folket och låter barmhärtigheten komma. Då skall Herren låta dessa ting komma i dagen, och Herrens härlighet skall visa sig i molnet, liksom den uppenbarades på Moses tid och när Salomo bad att templet skulle helgas på ett överväldigande sätt.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar