5 mars 2022

Psalm 28 - VILKA ÄR DINA STARKA SIDOR?


Bibelläsning:
Psalm 28

"HERREN är min styrka och min sköld, på honom förtröstade mitt hjärta." (Ps 28:7)
Läs bibeltexten här

På anställningsintervjuer får den arbetssökande ofta svara på frågan "Vilka är dina starka sidor?"

Nu var David inte på anställningsintervju då han skrev den här psalmen, men han deklarerar klart var han har sin styrka: ”HERREN är min styrka” (vers 7)

Herren var Davids styrka och på Honom förtröstade han.

Det är gott att ha sin styrka förankrad i något utanför mig själv. Något som inte förändras med mina känslor eller min dagsform. Något som är fast och pålitligt och som jag verkligen kan förtrösta på.

Mannakorn att tugga på under dagen: Herren är min styrka!

Kommentar:
Vers 1-2
I den första delen av psalmen ropar David till Gud om hjälp och att Herren ska höra hans bön.

Vers 3-5
Bön om att Herren ska gripa in, skipa rättvisa och döma de orättfärdiga.

Vers 6-9
Här byter psalmen sitt fokus. De första fem verserna är fokuserade på de problem David möter och på de gudlösas ondska. I vers 6 upplever David att Herren har hört hans bön, mörkret försvinner och psalmen slutar i lovsång. David kommer tillbaka till det som är hans styrka: Herren (vers 8).


Inga kommentarer: