23 mars 2022

URSÄKTER, URSÄKTER – Lukas 14

 


Bibelläsning: Lukasevangeliet 14
Läs bibeltexten här

"Men de började alla ursäkta sig. Den förste sade till honom: Jag har köpt en åker och måste gå ut och se på den. Jag hoppas du ursäktar. En annan sade: Jag har köpt fem par oxar och är på väg att se vad de duger till. Jag hoppas du ursäktar. Ännu en annan sade..." (Luk 14:18-19 FB)

Ursäkter, ursäkter. I och för sig bra ursäkter, men ändå...
Det finns många bra ursäkter att hitta i Bibeln. Då Mose blev kallad sa han bland andra ursäkter:
-Jag är ingen talare
-Ingen kommer att lyssna på mig i alla fall

Vad är dina ursäkter??
Är du för gammal? Är du för ung? Är du för outbildad? Är du för blyg?

Vi behöver inte tala om för Gud hur gamla vi är eller vad vi kan eller inte kan. Han vet faktiskt redan det.

Då Gud kallar oss in i små eller stora uppgifter, är vår uppgift inte att komma med ursäkter, utan att lyda.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vågar du fråga Gud idag: "Är det något Du vill att jag ska göra för Dig idag?" - Risken är att Han svarar!

 

ÖVERSIKT – KOMMENTAR – TILL EFTERTANKE

Vem ska vi bjuda in till den stora måltiden?
Då vi bjuder in till den stora måltiden, Guds rike, ska vi inte bjuda in dem som vi kan tjäna något på att bjuda (vers 13-14), utan istället bjuda in dem som inte kan ge något tillbaka.

Då de vi bjuder in är allt för upptagna med sitt eget, ska vi istället gå ut till dem som ingen vill vara med och bjuda in dem (vers 21-24)

Till eftertanke:
Om vi ska tillämpa den principen i vår evangelisation, vem ska vi då vända oss till?

Villkor för att vara Jesu lärjunge
Jesus nämner här två villkor:
"Den som inte bär sitt kors och följer mig kan inte vara min lärjunge" (vers 27)
"På samma sätt kan ingen av er vara min lärjunge, om han inte avstår allt hän äger" (vers 33)

Till eftertanke:
Fundera på vad dessa två villkor innebär. I allmänhet och för dig personligen. 

Salt som förlorat sin sälta vers 34-35Salt som inte längre är salt är värdelöst. Jesus talar inte här om vanligt salt, utan saltet är en bild på oss kristna.
Till eftertanke:
Vad innebär det att förlora sin sälta?

Inga kommentarer: