21 mars 2022

TÄNDA EN ELD – Lukas 12

 


Bibelläsning: Lukasevangeliet 12
Läs bibeltexten här

"Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd" (Luk 12:49 FB)

Varför kom Jesus till jorden? Det finns flera svar på den frågan i Bibeln och här ger Jesus ett svar: "Jag har kommit för att tända en eld på jorden". Jesus uttrycker också sin längtan efter att se den elden tänd.

Denna längtan fick sin första uppfyllelse på pingstdagen då lärjungarna blev döpta med den helige Ande och eld. Elden spred sig sedan redan första dagen till tretusen andra människor.

Jag tror att Jesus har samma längtan idag att se en eld på jorden. Att se människor som brinner för Jesus, evangeliet och för andra.

Men det måste börja hos dig och hos mig. Brinner du för Jesus?

"O att den elden redan brunne"
(Frälsningsarméns sångbok 632)

==>  Mannakorn att tugga på under dagen:  "Han skall döpa er i den Helige Ande och i eld" (Matt 3:11)


ÖVERSIKT – KOMMENTAR – TILL EFTERTANKE

"Jag har kommit..."
Jesus talar här om varför han har kommit till jorden Jag har kommit för att tända en eld (vers 49).

Det finns också andra Jesusord som talar om varför Jesus kom till jorden
- Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd (Joh 10:10)
Till eftertanke:
-Tänk igenom vad dessa två bibelord får för konsekvenser i ditt liv?
-Kan du finna andra bibelord som förklarar varför Jesus kom till jorden? Vad får de för konsekvenser för ditt liv?

Att vara rik
Jesus talar i detta kapitel om förhållandet mellan rikedom och brist på rikedom, och våra liv.
Till eftertanke:
- Vad menas med att vara rik inför Gud? (Vers 21)

Jesus talar också om våra prioriteringar i livet: "Sök först hans rike, så skall ni få detta också" (vers 31)
- På vilka sätt kan jag prioritera Guds rike, framför mina egna önskningar, i min nuvarande situation?

Tidens tecken
Jesus talar i detta kapitel också om den sista tiden och sin återkomst (vers 35-59).
- Jesus säger att vi ska vara beredda på hans återkomst (vers 40)
Till eftertanke:
På vilket sätt kan vi vara bereda på Jesu återkomst?

- Jesus anklagar människorna för att de inte kan tyda tidens tecken 
Till eftertanke:
Vilka tidstecken kan du se idag?

Inga kommentarer: