19 feb. 2022

Psalm 22 – ”DU SVARAR INTE”

 


Bibelläsning: Psalm 22
Läs bibeltexten här

"Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte, och om natten, men jag får ingen ro." (Ps 22:3)

Ibland kan vi uppleva det som att våra böner faller platt ned. Det kan kännas som att det inte finns någon som bryr sig eller ens lyssnar på vad jag ber. Många av psalmerna uttrycker detta med ord som "Varför?" eller "Var finns du Gud?"

Men Jesus vet vad du går igenom. Han har själv varit där. Jesu förtvivlade rop "Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?", finns även med i denna psalm (vers 2).

Men det är inte bara så att Jesus har varit i samma situation som du. Han finns hos dig också idag i de mörkaste stunderna - även om du inte känner det så.

Du kan få uppleva detsamma som psalmisten. Bön för med sig resultat.

Psalmen avslutas i en helt annan sinnesstämning än den börjar:
"Han föraktade inte den förtrycktes elände och såg inte på honom med avsky. Han dolde inte sitt ansikte för honom,
när han ropade lyssnade han till honom. Från dig kommer min lovsång i den stora församlingen." (vers 25-26) 

Mannakorn att tugga på under dagen: Herren lyssnar till min bön.

Kommentar:
David utgjuter sitt hjärta inför Gud då han känner sig övergiven och föraktad. Men bönen går över i en profetisk beskrivelse av Jesu död på korset. Psalm 22 är den mest citerade psalmen i Nya Testamentet.

Vers 2
Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig” citeras av Jesus på korset (Matt 27:46).

Vers 16
Uttorkad och tungan som fastnar i gommen. På korset utropade Jesus ”Jag törstar” (Joh 19:28).

Vers 17
De har genomborrat mina händer och fötter” uppfylls i Jesu korsfästelse (Joh 19:16).

Vers 19
De delar mina kläder mellan sig och kastar lott om min klädnad” Uppfylls då soldaterna delar Jesu kläder (Joh 19:23).

Vers 23
Citeras i Heb 2:12 om den uppståndne Messias.

Inga kommentarer: