1 feb. 2022

VAD SVARAR DU? - Matt 22


Bibelläsning: Matteus 22

Läs bibeltexten här

I dagens kapitel berättar Jesus en liknelse om en kung som bjuder in människor till ett bröllop. Så här reagerade människorna:
"De brydde sig inte om det utan gick sin väg, en till sitt jordbruk, en annan till sina affärer" (Matt 22:5 FB)

-Många människor upplever en kallelse att komma in i Guds rike, men är alltför upptagna av annat för att hinna bry sig om inbjudan.

Men kallelsen handlar inte bara om en livsuppgift, utan kan handla om något som Gud vill att jag ska göra i dag eller just nu. Det kan handla om att ringa till någon, skriva ett brev eller att gå till någon. Om Gud ber mig göra något speciellt i dag, vad kommer det då att stå om mig? Kommer det att stå: "Han brydde sig inte om det utan gick sin väg till TV-fåtöljen"?

Om jag blir riktigt stilla så att jag kan höra Gud tala personligt till mig i dag, vad säger han och vad kommer jag att svara?

à  Mannakorn att tugga på under dagen: Lyssna på Gud.

Är jag för upptagen för att lyssna på Gud idag? Och om jag hör vad han vill är jag för upptagen för att göra vad han säger?



ÖVERSIKT – KOMMENTAR – TILL EFTERTANKE

Efter liknelsen om kungens bröllopsinbjudan kan vi i kapitlet läsa om Jesu återkommande samtal med fariséer och sadducéer:
- om man ska betala skatt till kejsaren eller inte (vers 15-22)
- om hur det blir i himmelen med dem som varit gifta mer än en gång (vers 23-33)
- om det viktigaste budet (vers 34-40)
- om vem Messias är (vers 41-46

Guds ord och Guds makt
I samtalet med sadducéerna talar Jesus om varför de har fel uppfattning: "Ni tar fel och förstår varken Skriften eller Guds makt." (vers 29). Orsaken till att de tog fel var alltså två saker:
- bristande förståelse av Guds ord
- bristande förståelse av vad Gud har makt att göra
Till eftertanke:
- Vilken plats har Guds ord idag?  I det svenska samhället? I församlingarna? I våra liv?
Kan det vara så att vår bristande kunskap och tillit till Guds ord gör att också vi tänker fel?
- Hur är det med våt tillit till Guds makt? Reducerar vi Gud genom att bara lita på vad vi själva kan åstadkomma?

Det viktigaste budet (vers 34-40)
De skriftlärda hade många olika bud och föreskrifter att hålla reda på. För att sätta Jesus på prov frågar de vilket bud som är det viktigaste i lagen.
Jesu svar är klart, Det finns bara ett bud som är det viktigaste, största och främsta: att älska Gud högre  än allt annat. Av hela hjärtat, av hela själen och av hela förståndet.
Till eftertanke:
- Vad innebär det att älska Jesus av hela ditt hjärta?
- Vad innebär det att älska Jesus av hela din själ?
- Vad innebär det att älska Jesus av hela ditt förstånd?

Sedan kommer ett bud som inte är det främsta och det största, men som liknar det första budet:
"Du skall älska din nästa som dig själv"
Till eftertanke:
- Varför är detta bud inte lika stort som det första?
- Vilket av dessa två bud är det svårast att hålla?

Inga kommentarer: