26 feb. 2022

Psalm 25 - VISA MIG DINA VÄGAR

 


Bibelläsning: Psalm 25
Läs bibeltexten här

"HERRE, visa mig dina vägar, lär mig dina stigar. Led mig i din sanning och lär mig, ty du är min frälsnings Gud." (Ps 25:3-4)

Psalm 25 är en bön om att Herren ska ge vägledning och visa vilken väg vi ska gå:
-Herren undervisar syndare om vägen (v.8)
-Han leder de ödmjuka rätt (v.9)
-Han lär de ödmjuka sin väg (v.9)
-Alla Herrens vägar är nåd och sanning (v.10)
-Den som fruktar Herren får undervisning av honom om den väg han skall välja (v.12)

Psalmen klargör också förutsättningarna för att vi ska kunna ta emot hans vägledning:
-att vi förstår att vi är syndare (v.8). Gud leder tydligen inte dem som anser sig vara perfekta.
-att vi är ödmjuka (v.9)
-att vi fruktar Herren (v.12)

Mannakorn att tugga på under dagen: Visa mig Herre din väg idag. Visa mig Herre vilken livsväg du har berett för mig.

Kommentar:
Nästan hälften av alla 150 psalmer handlar om våra fiender. Fiende är inte bara människor som går till angrepp mot dig, fysiskt eller verbalt. Fiende är allt som kan vara ett hinder och störa min relation med Gud.

Satan är vår fiende. Han ”kommer bara för att stjäla, slakta och döda” (Joh 10:10). Vi får dagligen be om beskydd från honom. I Herrens bön ber vi fräls oss från det onda (kan också översättas den Onde).

Vi kan också själva vara vår fiende. Då vi blir frälsta bekänner vi Jesus som Herre (Rom 10:9). Men vi har så lätt att flytta Jesus på tronen för att i stället placera oss själva där.

Hur ska vi kunna försvara oss från synden som vill fånga oss? Vårt försvar i kampen mot synden är att be med David: ”Mina ögon ser alltid upp mot Herren, för han drar mina fötter ur nätet” (vers 15).

Inga kommentarer: