6 feb. 2022

UTMANINGEN Psalm 17 och 18

 


Psalm 17 - ÖGONKONTAKT

Bibelläsning: Psalm 17
Läs bibeltexten här

"Men jag skall se ditt ansikte i rättfärdighet, jag skall mättas av din åsyn när jag vaknar." (Ps 17:15 FB)

Psalmen är ett rop till Gud om hjälp för någon som är oskyldigt förföljd. Psalmen är en bön om beskydd mot alla förföljare som vill skada, ett rop till Gud att Han ska höra: "Jag ropar till dig, ty du, Gud, skall svara mig. Vänd ditt öra till mig och hör mina ord!" (vers 6)

Det enda som kan ge tröst i svåra situationer är att man får se Guds ansikte, vissheten om att Gud finns med, att man får ögonkontakt med Gud.

Det lilla spädbarnet söker ständigt ögonkontakt med sin förälder. Ögonkontakten är nödvändig för att barnet ska uppleva trygghet i tillvaron.

Ögonkontakten med Gud och vetskapen om Guds närvaro fyller psalmisten med tillförsikt: "jag skall mättas av din åsyn när jag vaknar." (vers 15). Och så får vi också möta Guds blick och uppleva tryggheten.

Mannakorn att tugga på under dagen: Herren ser och det ger mig trygghet.

Kommentar:
Denna psalm kan mycket väl ha skrivits då Saul förföljde David (1 Sam 23:25-28).

Psalmen innehåller tre utrop till Gud om hjälp:

1/ ”Lyssna till mitt rop, vänd ditt öra till min bön” (vers 1). Ibland kan det kännas som om våra böner bara kastas ut i tomma intet. Här försöker David påkalla Herrens uppmärksamhet.

2/ ”Bevara mig och beskydda mig” (vers 8). Även om det inte behagar Gud att ta bort prövningarna, ber David om beskydd under den svåra tiden.

3/ ”Res dig Herre” (vers 13). En uppmaning till Gud att inte stillatigande se på allt det onda som drabbar David.

 

Bibelläsning: Psalm 18
Läs bibeltexten här

"Guds väg är fullkomlig, HERRENS tal är rent. Han är en sköld för alla som flyr till honom. Ty vem är Gud förutom HERREN, vem är en klippa utom vår Gud?" (Ps 18:31-32)

Psalmen är en tacksägelsepsalm. Psalmisten tar ett steg tillbaka och betraktar Herren. Så beskriver han vad Herren är för honom: bergfäste, borg, räddare, tillflykt, sköld, horn och värn (vers 3).

David fortsätter att tala om vad Herren gör för honom: "Han förde mig ut på rymlig plats, han räddade mig, ty han har mig kär." (vers 20)
"Du gör plats för mina steg där jag går, mina fötter vacklar inte." (vers 37)

Psalmen avslutas med tacksägelse:
"Därför vill jag tacka dig bland hednafolken, HERRE, och lovsjunga ditt namn." (vers 50)

Mannakorn att tugga på under dagen: För David är Herren trygghet, frid och frihet.
Vem är Herren för mig?

Kommentar:
David skrev och sjöng denna psalm då Gud hade räddat honom från Saul som försökte döda honom. Se 2 Samuelsboken kapitel 22.

David beskriver hur han ropade till Gud om hjälp (vers 4-7) och hur Gud svarade med under och tecken (vers 8-16) och räddade David (vers 17-20).

David fortsätter att sjunga om orsaken till att David blev räddad. David hade inte avfallit till avgudar som så många andra gjorde på den tiden, utan hållit fast vid Guds ord och alltid haft dem för ögonen (vers 22-25).

Vers 50 citeras av Paulus som en profetia om att budskapet även ska nå ut till hedningarna (Rom 15:9).

Inga kommentarer: