13 feb. 2022

Tidig söndagsmorgon i Västerås 13 februari



Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Söndag igen och tillbaka i Västerås. I tisdags var jag inbjuden att ha ett inlägg på en kurs för de nya norska löjtnanterna (digitalt). Ämnet var ungefär "Visdomsord som varje löjtnant borde få höra i början sin tjänst som frälsningsofficer". Jag gav dem min tre bästa råd. I den norska löjtnantsgruppen var det bara en som jag kände kände igen och han kom inte från Norge. Han kom från Island som är en del av det norska territoriet inom Frälsningsarmén.

Det var nog nästan tio år sedan vi träffade honom första gången. Det var på en "hærhelgi" på Island. Om man översätter "hærhelgi" till svenska blir det ungefär "Arméhelg". En sådan helg anordnas varje höst på Island. Vid en av dessa helger där vi var inbjudna som talare fanns denne unge man. Jag tror inte han visste så mycket om Frälsningsarmén på den tiden, men efter ett av bibelstudierna kom han fram till oss och frågade om Frälsningsarmén hade någon utbildning som kombinerade Bibel och Musik. Vi hade nog inget bra svar direkt, men något år senare anmälde han sig "Polarteamet" en lärjungaskola som FA startade i Vadsö i nordöstra hörnet av Norge. Vi träffade honom några gånger då vi besökte teamet i Vadsö.

I oktober förra året var vi inbjudna till en bibelhelg i Bergen i Norge och där träffade vi den unge mannen som nu hade blivit löjtnant och var assistent på kåren Bergen Sentrum. Där fick han utveckla sin bibelkunskap och sina musikaliska talanger. Han hade verkligen hamnat i en tjänst där han kunde få utveckla det som han brann för.

En annan höjdpunkt under veckan var att vi fick besök av vår son som bor i Norge. Han kom tillsammans med sin äldsta dotter och de var på väg till Stockholm. Han för att fira en barndomsväns födelsedag och hon för att hälsa på sina Stockholmkusiner.

Men nu är det söndag och dags för gudstjänster.
Klockan 10:00 är det gudstjänst på TV2 från Frälsningsarmén i Oskarshamn.
Predikar gör kårledare Marina Bratterud och medverkar gör också FA-brass och en lovsångsgrupp. Gudstjänsten sänds även i kväll 22:45.

Sedan har vi ansvaret för gudstjänsten på Frälsningsarmén i Västerås kl.15:00. Rut leder och jag predikar (Bilden: Frälsningsarmén i Västerås) .

Efter det är det Ekumenisk bön klockan 18:00 i Vallbykyrkan i Västerås. Det brukar vara välbesökta samlingar och ikväll predikar Rut.

Därefter är det dags för en ny vecka och jag önskar dig en välsignad vecka
/Peter Baronowsky

Inga kommentarer: