26 maj 2019

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 26 maj

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet.

I veckan skulle ringa till en kollega, en frälsningsofficer. Jag hade inte adressboken tillgänglig, men jag hittade hans privata mobilnummer på "hitta.se". Jag ringde upp honom och en automatisk telefonsvarare upplyste om hans namn och gav följande information:

- Om du vill bli frälst tryck 1
- Om du vill ta emot förlåtelse tryck 2
- Om du vill bli döpt med den Helige Ande tryck 3
- Om du vill lämna ett meddelande, tala in det efter pip-tonen

Jag är ju redan frälst, så jag kunde ju inte trycka på 1.
Jag ber om förlåtelse varje morgon då jag ber FaderVår, så jag tycket att jag även fått mitt behov av förlåtelse tillfredsställt, så nummer 2 var inte heller så aktuellt att trycka på.
1975 blev jag döpt med den Helige Ande, en totalt livsförvandlande upplevelse för mig. Så nummer 3 var inte heller aktuellt att trycka på. Så jag väntade till pipet och talade in mitt budskap.

Jag gissar att det inte fanns någonting bakom knapparna 1, 2 och 3 men jag tyckte det var fyndigt. Det är verkligen vårt kärnbudskap. Och det är verkligen på sin plats att vi påminner om det i tid och otid, även om någon kan tycka att detta var i otid. Men det som hände under påsken och pingsten är vårt budskap.

Påsken: frälsning och förlåtelse
Pingsten: Bli utrustad med den Helige Andes kraft


Eller som vi brukar säga i Frälsningsarmén: Blod och Eld. 

Under den gångna veckan har Rut och jag huvudsakligen suttit i bilen och kört både söderut, västerut och norrut för mentorssamtal. Vi har fantastiska officerare som vecka efter vecka, i tid och i otid, i ljusa dagar och i mörka dagar står fram och förkunnar vårt budskap: - du kan bli frälst; - du kan få din synd förlåten; - du kan få bli fylld med den Helige Ande.

Så blev det plötsligt lördagsmorgon och i kalendern fanns det inga speciella åtaganden inbokade. Vi stod plötsligt inför en ledig dag. Vi bestämde oss vid frukosten att vi skulle åka till den stad där Rut föddes för många år sedan. 15-20 år efter Ruts födelse var vi också på musikresa till den staden med musikkåren och strängmusikkåren från Stockholms 6:e kår. I vår vandring genom staden hittade vi fram till huset där Frälsningsarmén en gång hade sin lokal. Det har senare gjorts om till en privatbostad och såldes på "hemnet" för 5,7 miljoner.

Nu kommer vi alltså till frågan som jag söker svar på. Vad är namnet på den stad där Rut en gång föddes? Den förste som svarar rätt på frågan kan räkna med en belöning från vår webbshop. Skicka ditt svar till info@rupeba.se.

Men nu är det söndagsmorgon, och medan du försöker klura ut svaret på frågan tänker jag gå på förmiddagsgudstjänst på Frälsningsarmén.

Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: