20 maj 2019

UTMANINGEN 20 maj - Apg 11

VAD SÄGER ANDEN IDAG?

Bibelläsning: Apostlagärningarna 11
"...Anden sade åt mig att följa med dem utan att tveka" (Apg 11:12)

Petrus fick stå till svars för att han besökt hedningarna (Apg 11:2). Han hade gått utanför ramarna, traditionerna, och predikat för hedningarna så att de som lyssnade hade blivit frälsta.

Petrus återberättade allt som hände i förbindelse med mötet i Kornelius hus och så säger han det var Anden som hade sagt till honom att gå till Kornelius hus.

Vad säger Anden till mig i dag?
Och hur kan man veta att det är Anden som talar och inte bara mina egna tankar?

Ett viktigt sätt att pröva om det jag tänker kommer från Anden, är om det stämmer överens med Guds ord. Anden som talar i Guds ord kan inte säga något helt annat då han talar med mig. Det kan ibland, som i Petrus fall, handla om något som är utanför ramarna, utanför traditionerna. Men det kan aldrig vara utanför Guds ord, Bibeln.

-Vad säger Anden till mig i dag?
-Fråga Honom!
-Den som har öron hör vad Anden säger till församlingarna (Upp 2:7)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad säger Anden till mig idag?

Inga kommentarer: