29 okt. 2020

BERÄTTELSEN OM TIO STEG FRAMÅT


Det kom nyligen ett mail från någon som ville börja använda materialet Tio Steg Framåt. Han skrev "Tänkte starta upp en liten grupp för några vänner och ta hjälp av ert material. Gick er kurs ute på Lännersta för många år sedan och har sedan dess en längtan att använda mig av materialet men det har inte riktigt blivit av. Min övertygelse är att Herren verkligen har välsignat det materialet och det är en guldgruva.

Jag kommer inte speciellt ihåg vem han var. Rut och jag hade många hundra kursdeltagare under åren på Lännersta. Han skriver att han gick på kurs hos oss för länge sedan och jag börjar tänka efter. Ja, det måste ha varit för länge sedan. Någon gång under förra århundradet, någon gång i slutet av 1990-talet.

Då jag tänker tillbaka på alla kurser vi hade i Tio Steg Framåt är det många minnen som kommer fram.

Jag tänker på kvinnan som kom till en av våra kurser. Hon arbetade på ett behandlingshem för missbrukare. Det behandlingshemmet var inte kristet men de arbetade med "andlighet" och hennes föreståndare tyckte att hon skulle åka på vår kurs för att höra vad vi undervisade om då det gäller andlighet. 

Något motvilligt reste hon till Lännersta och första kvällen blev hon frälst. Hon förklarade det så här: "Det var något ni sa i en av de första föreläsningarna som svarade mot en längtan jag gått och burit på hela mitt liv." Dag två tog hon emot dopet med den Helige Ande. Dag tre skrev hon på sin kursutvärdering några ord som jag aldrig glömmer: "Jag kom hit som en nykter alkoholist och åker härifrån som en ny skapelse i Kristus".

Det hände också att personal från våra egna sociala institutioner blev frälsta. Jag kommer ihåg en ung man som frågade om han fick tala med oss då det var dags för kaffepaus. Då de andra hade gått ut för att dricka kaffe kom den unge mannen med sin önskan "Jag vill bli frälst". Vi bad för honom och han tog emot frälsningen. Då vi skulle gå ut till kaffet frågade jag om han ville berätta för det andra att han hade blivit fräst. Det gjorde han. Och då han hade berättat fick vi alla vara med att sjunga "Happy birthday to you" - Han hade ju blivit född på nytt.

Men låt oss ta det från början.

1988 flyttade Rut och jag hem till Sverige efter att ha undervisat på Frälsningsarméns folkhögskola och Bibelskola i Norge under nio år. Vi fick då erbjudande om att starta ett utbildnings- och utvecklingsinstitut inom Frälsningsarméns Socialtjänst. Institutet fick efterhand namnet FASI (Frälsningsarméns Sociala Institut).

Ett av våra första uppdrag var att skriva ett undervisningsprogram om kristen tro. Historiskt sett har Frälsningsarméns rehabiliteringsprogram byggt på att den hjälpsökande fick ett livsförvandlande möte med Jesus. Man efterfrågade då ett radikalt program som bygger på att lära känna Jesus.

Man sa till oss att problemet ofta var att de som kom till våra institutioner hade tidigare gått på tolvstegsbehandling och lärt sig att bygga sin tro på "Gud såsom jag uppfattar honom", och det kunde vara vad som helst. Hade man lärt sig lita på en Gud som man själv skapat och sedan misslyckades var det svårare att få den hjälpsökande att bygga tillit till ännu en gud.

Rut och jag, tillsammans med Bert Åberg, satte igång med arbetet. Jag la en stor del av min tid på att skriva och en heldag i veckan träffades vi alla tre för att redigera vad jag skrivit (=ändra på det mesta jag skrivit och göra det bättre). Vi startade i slutet på augusti 2008. Vi såg naturligtvis på andra behandlingsprogram för att få impulser, till exempel: Tolvstegsprogrammet och Länkarnas sju punkter. Bert hade dessutom varit på ett studiebesök i Kanada och hämtat en del impulser från Frälsningsarméns arbete där. I oktober samma år presenterade vi en "Handbok för ledaren" på Frälsningsarméns Sociala dagar i Örebro.

Själva programmet blev ett samtalsmaterial men all undervisning kan inte förmedlas genom förutsättningslösa gruppsamtal. Vi behövde också någon slags undervisning för att ha som utgångspunkt för samtalen. Denna undervisning samlade vi i två texthäften för deltagarna: "På väg" med texter för steg 1-5 som handlar om hur man blir en kristen, och "Vägen vidare" för steg 6-10 som handlar om livet efter pånyttfödelsen. 

Tio Steg Framåt har sedan översatts till många olika språk: svenska, norska, danska, isländska, finska, estniska, lettiska, ryska, tyska, franska, engelska, spanska och farsi.

På senare tid har det blivit använt i samtalsgrupper med nysvenskar, där var och en kan läsa texterna på sitt eget språk.

Med de tio stegen som grund utvecklade vi, tillsammans med föreståndare från Frälsningsarméns missbruksinstitutioner ett Behandlingsprogram för missbrukare.

Med de tio stegen som grund utvecklade vi, tillsammans med föreståndare för Frälsningsarméns Ungdomsinstitutioner, även ett behandlingsprogram för tonåringar

PB

Inga kommentarer: