11 okt. 2020

Dagens andakt den 11 oktober


”…lydnad är bättre än offer…”
(1 Sam 15:22)

Ibland lockas vi att tro, att kristenlivet består av goda gärningar. Och visst är det så att ett sant kristenliv är fyllt av goda gärningar. Jakob skriver: ”Vad hjälperdet eom någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?”

Men våra gärningar måste alltid utgå från vår lydnad mot Guds röst i vårt inre. Att hjälpa en gammal dam över gatan är en god gärning, men om man gör det när damen ska åt andra hållet, blir det i alla fall fel.

Gud vill inte i första hand ha våra goda gärningar. Han vill ha vår lydnad.

BÖN

Gud jag vill lyssna efter din röst i mitt inre idag. Hjälp mig att lyda den antingen den säger till mig att handla eller låta bli att handla, att tala eller låta bli att tala. Och om jag misslyckas med detta, hjälp mig att börja om igen att lyssna efter vad du säger till mig.

 

Inga kommentarer: