11 okt. 2020

Tidig söndagsmorgon i Västerås 11 oktober


 Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Förra helgen reste vi med bil genom Frankrike. Vi körde då inte så långt från staden Mulhouse som ligger nära den Schweiziska gränsen. Där började jag min skolgång som sexåring. Mamma och pappa som var officerare i Frälsningsarmén hade fått order till Paris och efter några år fick de order till Mulhouse för att öppna en ny social institution.

Jag kommer inte ihåg det själv, men mamma brukade berätta om hur tidigt jag blev religiöst medveten. Jag kom hem en av de första dagarna i skolan och frågade mamma om jag var katolik eller protestant. Mamma svarade att jag var protestant och då började jag jublande springa runt i lägenheten och ropa "Hurra jag är protestant!" Min glädje över att vara protestant grundade sig inte på några djupgående teologiska studier. Det var helt enkelt så att skolan inte undervisade i religion. På onsdagarna var det ingen skola, då skulle alla gå till kyrkan (=katolska kyrkan) och få sin religionsundervisning där. I Frankrike var i stort sett alla katoliker och de som inte var katoliker fick ledigt på onsdagarna för det fanns ingen protestantisk kyrka som hade onsdagsundervisning. Därav min glädje över att vara protestant. Jag tjänade faktiskt en hel fridag i veckan på det.

Det finns fler än jag som har tjänat på att byta mellan protestantism och katolicism. På 1500-talet var det kamp i Frankrike mellan protestanterna och katolikerna. Henrik stred på protestanternas sida. Henriks svåger hette Henrik III och var kung i Frankrike. Då han skulle dö utsåg han sin svåger till ny kung. Men katolikerna kunde inte gå med på att man utsåg en "kättare" till kung. Därför övergick Henrik till katolicismen för att kunna bli kung. Han blev kung Henrik IV (Se bilden). Han är känd för sitt uttalande "Paris vaut bien une messe" ('Paris är väl värt en mässa'). Han tyckte tydligen det var värt att gå över till katolicismen för att bli kung.

I övrigt tror jag inte att jag har några likheter med Henrik IV.

På tal om att börja skolan i Frankrike tror jag inte att fransmännen var imponerade av mina studieresultat. På mitt intyg från det första skolåret från "Ecole communale pour filles" (Kommunala flickskolan) står det bara en enda mening:  "Pierre pouvrait etre plus sage" ("Peter skulle kunna vara lite flitigare").

Men nu är vi hemma i Västerås igen. Under veckan har vi haft en del mentorssamtal över telefon. I lördags var vi på en teologidag på Officersskolan. Temat för dagen var "Helvetet, en brinnande fråga för Frälsningsarmén". Föreläsare var Dr. Ray Baker.

Idag, söndag, har vi möte på kåren i Västerås kl.15.00. kl.18.00 har vi ekumenisk bön i Bäckbykyrkan och jag har fått förmånen att tala där ikväll. 

Med önskan om en välsignad ny vecka.
Peter Baronowsky

 

Inga kommentarer: