23 okt. 2020

Dagens andakt den 23 oktober


 ”Jesus svarade: Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Du skall följa mig.” (Joh 21:22)

Ibland frestas vi att bli mer upptagna av andra människors andliga liv, än vårt eget. När vi lyssnar på en predikan, tänker vi lätt – Det här borde han eller hon höra. På så sätt lyssnar vi liksom åt dom andra, och går miste om Guds tilltal till oss.

När Johannes i dagens bibelord är alltför intresserad av andras Gudsrelation tillrättavisar Jesus honom och säger ’vad rör det dig?’ – vad har du med det att göra? Följ du mig.

Som kristna har vi bara ett ansvar – det är att se till att vår egen relation till Jesus är ärlig och sann. Då vill han leda oss, och vi kan följa honom. Ibland kommer han då leda oss till att hjälpa andra människor i deras andliga kamp, men då utgår vår tjänst från att vi följer Jesus, och inte från våra egna tankar.

BÖN
Hjälp mig idag att bara följa dig.  Hjälp mig att inte lägga mig i hur du behandlar andra. Låt mig vara ett villigt redskap, som inte frågar efter varför du använder mig på det ena eller andra sättet, men villigt utför det som du vill använda mig till.

Inga kommentarer: