Del 5 - Den kyrka växer som lever ett helgat liv
Då man
talar om att leva ett helgat liv kan det ofta upplevas som fördömande.
Men det handlar inte främst om att döma, utan mer om omsorg.
Sahlberg
skriver: "När pietisterna varnade för dans, kortspel och teater med
mera, så var det nog inte för något annat skäl än just omsorg.
Pietisterna visste - det vi egentligen alla vet - att inte alla miljöer
är goda.
Pietisterna
visste att gick fattiga människor till dansbanan, så förekom där sprit
och när spriten gick in i fattiga människors munnar, så blev de
människorna än fattigare och kanske fick gå ifrån hus och hem."
Sahlberg
skriver vidare: "På samma sätt läser jag Bibeln. Det är kärleksregler
för våra liv. När vägskyltar talar om för oss, att nu snart kommer en
skarp kurva, så är det bra att sakta in, så är väl det omsorg om oss?"
Hur tog sig denna punkt till uttryck i S:ta Clara?
1/ Vi valde att bli en alkoholfri zon. Nattvardsvinet blev alkoholfritt. På festerna serverades inte ens lättöl.
2/ Det andra området gällde sexualiteten. Vi försökte leva och lära ut sexuell återhållsamhet innan äktenskapet.
MINA KOMMENTARER
Man ironiserar idag ofta om de gamla "syndkatalogerna". Men kan man inte se på dem som tecken på omsorg?
Ett staket
kan man uppleva som ett hinder för min frihet, men staketet kan man
också se som ett skydd för farorna utanför staketet.
Hur ser vi på de två områden som Sahlberg tar upp?
-
För en generation sedan var det självklart inom frikyrkan att avstå
från alkohol. Idag har det blivit vanligt att dricka vin och öl även i
kristna familjer.
- För en
generation sedan var det en vedertagen norm att vänta med sex till efter
bröllopet. Idag kanske det till och med tillhör ovanligheterna.
Är denna utvecklingen bra eller dålig?
/PB
Du kan läsa mer om Sahlbergs bok i vår webbshop www.rupeba.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar