3 aug. 2024

Inför söndagen. Tema: NÅDENS GÅVOR

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 27:2-6

  • 2 Sjung på den dagen
  • om den underbara vingården:
  • 3 Jag, Herren, sköter om den,
  • ständigt vattnar jag den.
  • Både dag och natt vaktar jag den
  • så att ingen ska skada den.
  • 4 Jag hyser ingen vrede.
  • Hade jag törne och tistel
  • att strida emot,
  • skulle jag gå lös på dem
  • och bränna upp alltsammans.
  • 5 Eller också söker man skydd hos mig
  • för att sluta fred med mig.
  • Ja, fred ska man sluta med mig.
  • 6 I kommande dagar ska Jakob slå rot,
  • Israel grönska och blomstra.
  • De ska fylla hela världen
  • med frukt.

  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    1 Kor 12:12-26
  • 12 Kroppen är en och har många delar, men trots att kroppens alla delar är många utgör de en kropp. Så är det också med Kristus. 13 I en och samme Ande är vi alla döpta för att höra till en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria. Och vi har alla fått en och samme Ande utgjuten över oss.
    14 Kroppen består ju inte av en enda kroppsdel utan många. 15 Om foten sade: "Jag är inte hand, så jag hör inte till kroppen", så hör den ändå till kroppen. 16 Och om örat sade: "Jag är inte öga, så jag hör inte till kroppen", så hör det ändå till kroppen. 17 Om hela kroppen vore öga, var fanns då hörseln? Om allt vore hörsel, var fanns då luktsinnet? 18 Men nu har Gud satt samman delarna i kroppen, var och en av dem som han ville. 19 Om alla vore en enda kroppsdel, var vore då kroppen?
    20 Men nu är kroppsdelarna många och kroppen ändå en. 21 Ögat kan inte säga till handen: "Jag behöver dig inte", inte heller huvudet till fötterna: "Jag behöver er inte." 22 Nej, tvärtom är de delar av kroppen som verkar svagast så mycket mer nödvändiga. 23 Och de delar av kroppen som vi tycker är värda mindre heder klär vi med så mycket större heder, och dem som vi blygs för skyler vi med så mycket större anständighet, 24 något som våra anständigare delar inte behöver.
    Men Gud har satt samman kroppen och gett de ringare delarna större heder, 25 för att det inte ska bli splittring i kroppen utan att delarna i stället ska ha samma omsorg om varandra. 26 Om en kroppsdel lider, så lider alla de andra delarna med den. Och om en kroppsdel blir ärad, gläder sig alla de andra delarna med den.

  • FRÅN EVANGELIERNA
    Joh 15:1-9
    1 Jag är den sanna vinstocken, och min Far är vinodlaren. 2 Varje gren i mig som inte bär frukt tar han bort, och varje gren som bär frukt rensar han så att den bär mer frukt. 3 Ni är redan nu rena i kraft av ordet som jag har talat till er.
    4 Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, så bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra. 6 Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och vissnar. Sådana grenar samlar man ihop och kastar i elden, och de bränns upp. 7 Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. 8 Min Far förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.
    9 Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 

  • FRÅN PSALTAREN
    Ps 28:6-9
  • 6 Lovad är Herren,
  • för han har hört mina böner
  • om nåd!
  • 7 Herren är min styrka
  • och min sköld.
  • På honom litar mitt hjärta,
  • jag får hjälp
  • och mitt hjärta jublar.
  • Honom vill jag tacka
  • med min sång.
  • 8 Herren är sitt folks styrka,
  • han är ett frälsningens värn
  • för sin smorde.
  • 9 Fräls ditt folk
  • och välsigna din arvedel!
  • Var deras herde
  • och bär dem för evigt.


  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: