10 aug. 2024

Inför söndagen. Tema: TRO OCH LIV

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 2:12-17

  • 12 För Herren Sebaots dag
  • ska komma
  • mot allt som är stolt och högt,
  • mot allt som är upphöjt
  • så att det ödmjukas,
  • 13 mot Libanons alla cedrar,
  • de höga och upphöjda,
  • och Bashans alla ekar,
  • 14 mot alla höga berg
  • och alla stolta höjder,
  • 15 mot alla höga torn
  • och alla fasta murar,
  • 16 mot alla Tarshishskepp
  • och alla ståtliga fartyg.
  • 17 Människornas stolthet
  • ska böjas ner
  • och männens högmod
  • ödmjukas.
  • Herren ensam
  • ska vara upphöjd på den dagen

  • FRÅN EVANGELIERNA
    Rom 3:21-28

    21 Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, 22 en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus för alla som tror. Här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 och de förklaras rättfärdiga som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus. 25 Honom har Gud ställt fram som en nådastol genom tron på hans blod. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han i sitt tålamod hade lämnat de tidigare begångna synderna ostraffade. 26 I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han både är rättfärdig och förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.
    27 Vad kan vi då berömma oss av? Beröm är uteslutet. Genom vilken lag? Gärningarnas? Nej, genom trons lag. 28 Vi hävdar nämligen att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar. 

    FRÅN EVANGELIERNA
    Luk 18:9-14

    9 För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra berättade Jesus också denna liknelse: 10 "Två personer gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre tullindrivare. 11 Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor: roffare, brottslingar, äktenskapsbrytare eller som den där tullindrivaren.  12 Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag får in.
    13 Men tullindrivaren stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen, utan slog sig mot bröstet och bad: Gud, förlåt en syndare som mig. 14 Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Var och en som upphöjer sig ska bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig ska bli upphöjd."

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 143:6-10

  • 6 Jag sträcker mina händer mot dig,
  • min själ är som törstig jord
  • inför dig. Sela
  • 7 Herre, skynda att svara mig,
  • min ande förgås!
  • Dölj inte ditt ansikte för mig,
  • då blir jag som de
  • som går ner i graven.
  • 8 Låt mig möta din nåd på morgonen,
  • för jag litar på dig.
  • Visa mig den väg jag ska gå,
  • för jag lyfter min själ till dig.
  • 9 Rädda mig från mina fiender,
  • Herre,
  • hos dig söker jag skydd.
  • 10 Lär mig att göra din vilja,
  • för du är min Gud.
  • Låt din gode Ande leda mig
  • på jämn mark.


  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

  • Inga kommentarer: