16 juli 2019

Dagens Andakt 16 juli



”Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp” (Jer 29:11)

Fjodor Dostojevskij beskriver i sin bok ”Döda huset”, de fruktansvärda förhållanden som de Sibiriska straffångarna fick leva under. Bl. a. berättar han om det hårda straffarbetet som fångarna tvingades utföra. De slog tegel, de grävde diken och de byggde. Men så säger han att det som gjorde att de stod ut, var att arbetet var förnuftigt. Det fanns ett mål och en mening med sådant arbete. Och Dostojevskij skriver:

Men om han (straffarbetaren) tvangs att till exempel hälla vatten ur ett ämbar i ett annat och så tillbaka igen – då tror jag att straffarbetaren inom några dagar skulle gå och hänga sig … för att åtminstone få dö och slippa denna förnedring, denna skam, denna pina.

Det finns en mening. Gud har en plan med varje människas liv. Den insikten ger mig kraft att gå vidare.
BÖN
Herre tack att det finns en mening med varenda stund av den här dagen. Hjälp mig att gå in i det du har tänkt och planerat för mig idag. Hjälp mig att känna igen din hand i allt som sker. 
 ______________________
Dagens andakt på norsk
http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________

Inga kommentarer: