Tillväxtfaktorer i historiens stora folkväckelser. Carl-Erik Sahlberg i boken "Miraklet S:ta Clara"
Att
bry sig om dem som lider var viktigt i den första församlingen. Tidigt
tillsatte man män som skulle ansvara för den sociala verksamheten (Apg
6).
S:ta
Clara fick tidigt en social profil i sin verksamhet. Man satt inte i
kyrkan och väntade på att folket skulle komma in. Man gick ut där
människorna fanns och betjänade dem där på många olika sätt.
Sahlberg
berättar att det blev en vändpunkt i verksamheten då frälsningssoldaten
Hjalmar kom in och drack kaffe. Vid kaffebordet sa Hjalmar till
Carl-Erik Sahlberg: "Pastorn, jag tycker att vi båda ska gå ut på
Malmskillnadsgatan och möta de prostituerade". Sahlberg slog ifrån sig
och talade om sin bristande erfarenhet från ett sådant arbete. Sahlberg
poängterade också faran med hallickar och narkotikapåverkade
prostituerade som kunde sticka kniven i den som kom i deras väg.
Men
Hjalmar hörde väldigt dåligt och tolkade kanske Sahlbergs energiska
motargument som att Sahlberg var entusiastisk ill förslaget. Hjalmar
avslutade samtalet med orden "Ja, då säger vi på torsdag kväll, då". Och
så blev det. Hjalmar och Carl-Erik gick ut. Hjalmar i sin
Frälsningsarmémössa och Carl-Erik med sin prästkrage. Det var början på
S:ta Claras gatuarbete.
Sahlberg
berättar vidare att efter några torsdagskvällar kom inte Hjalmar,
han "dök inte upp - ungefär som en ängel, som fullgjort sitt uppdrag och
sedan lämnar".
S:ta
Clara fortsatte sitt arbete på gatan och på torget. Man satte upp en
friggebod som man kallade "Kapell Sergel" Där Carl-Erik Sahlberg
serverade kaffe och bullar.
Sahlberg avslutar kapitlet med att teologi kan uttalas på två sätt: "teologi" (läran om Gud) - och "thé och logi".
MINA KOMMENTARER
Sahlberg har framhållit att det sociala arbetet har en framträdande plats i den första församlingen.
Men
även i det Gamla Testamentet påminner Gud oss ofta om att vårt uppdrag
är att ta hand om dem som lider. Många gånger kan vi läsa om tre grupper
som behöver vårt stöd: Främlingen (invandrare), den faderlöse och änkan. " När du plockar druvorna i din vingård, skall du inte göra någon
efterskörd. Det som finns kvar skall tillhöra främlingen, den faderlöse
och änkan. Kom ihåg att du själv har varit slav i Egyptens land.
Därför befaller jag dig att iaktta detta." (5 Mos 24:21-22 FB)
Dessa tre grupper av människor nämns upprepade gånger i 5 Mos 24 (vers 17+19+20+21). De representerar utsatta
grupper i samhället. Främlingen, utlänningen, som har svårt att etablera
sig i samhället, barn som inte har några föräldrar och kvinnor som mist
sin make och sin möjlighet att försörja sig.
Gud bryr sig om dem som lider och han vill att vi ska göra detsamma. Då
Gud har välsignat oss i överflöd är det lätt att glömma bort att vi
måste ge välsignelse vidare och hjälpa dem som lider ibland oss. Gud
ville inte att Israels barn skulle glömma detta. Kom ihåg står det två gånger i kapitlet (vers 18+22), kom ihåg att du själv led som slav i Egypten och att det var Herren som räddade dig ut ur förtrycket.
Det
kanske är på den här punkten som Frälsningsarmén har profilerat sig mer
än de andra kyrkorna. Hur ser det ut idag? Finns det några grupper i
närheten av din kyrka/kår som Herren vill påminna dig om att din
församling borde göra något för dessa människor.
______________________________
De tidigare inläggen i serien kan du läsa här:
https://rupeba.blogspot.com/2019/07/tillvaxtfaktorer-i-historiens-stora_22.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar