27 juli 2019

Dagens Andakt 27 juli



”Stark är den som utför hans order… ” (Joel 2:11b FB)

Du har sett det – och jag har sett det. En liten späd kvinna sträcker upp sin hand i vädret och stoppar med denna enda lilla gest all trafik - hundratals bilar. Hon har makt över stora starka lastbilschaufförer som kör tunga långtradare. Hon har makt över storkapitalisten som sitter och vräker sig i sitt vrålåk. Hon har makt över yrkeschauffören som antagligen tillbringat många hundratals fler timmar på vägarna än vad hon har gjort. När hon sträcker upp sin hand stannar de alla lydigt. Vad är hemligheten? Ja, du har säkert räknat ut det. Det är en kvinnlig polis jag talar om. 
Trots att hon i sig själv antagligen inte skulle haft styrka nog att stoppa en cykel, kan hon i kraft av sin ställning som polis utöva en enorm makt. Bakom hennes lilla hand finns nämligen auktoriteten av hela Sveriges trafiklagstiftning och hela domstolsväsendet. Bakom hennes lilla späda hand finns det en auktoritet som är så mycket större än hennes egen.
I Guds rike får vi räkna med att Gud står bakom sitt Ord. Han ger sin auktoritet till svaga människor som inte har någon egen kraft att komma med. Men i hans kraft kan de göra storverk.

BÖN
Jesus, tack att jag får räkna med din väldiga makt i allt som sker. Även om jag inte förmår så mycket i mig själv, så kan jag få vara med och göra storverk när du är med. 
______________________
Dagens andakt på norsk http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________

Inga kommentarer: