29 jan. 2021

SKOLAN - Liten handledning i själavård del 3


 4. NÅGRA OLIKA MODELLER FÖR SJÄLAVÅRDSAMTALET


Det finns olika modeller för hur ett själavårdssamtal kan gå till. Här ges ett par exempel.

EGANS RÅDGIVNINGSMODELL (Gerald Egan)
Gerald Egan har visat på en samtalsmodell i 3 steg som kan tjäna som en mall för samtalet

1.    Undersök problemet utifrån konfidentens perspektiv
     - Uppmärksamhet
     - Aktivt lyssnande
     - Förståelse
     - Utforska med frågor/påståenden
     - Summering

2.    Visa på nya perspektiv
     - Ge information
     - Avancerad medkänsla
     - Konfrontation
     - Öppenhet
     - Spontanitet

3.    Sätt upp mål och uppmuntra till handling
     - Beslutsfattande
     - Målplanering
     - Kontrollera


JESUS SOM SJÄLAVÅRDARE (Gary R. Collins)

Utifrån Bibeln kan vi härleda följande själavårdsmodell som Jesus tillämpade
…kom jämsides/slog följe med (Luk 24:15)
…ställde frågor (Luk 24:17-19)
…lyssnade och accepterade (Luk 24:17)
…konfronterade (Luk 24:25-26)
…undervisade (Luk 24:27)
…riskerade engagemang (Luk 24:28-29)
…uppmuntrade till självständighet (Luk 24:31-33)

På samma sätt måste vi som själavårdare

komma jämsides med. Vi måste möta människorna där de befinner sig, där deras behov visar sig. Men vi måste samtidigt se hela människan. Bibeln lär att människan har en kropp, en själ och en ande. Kroppen står för det fysiska. Själen står för tankar, känslor och viljan. Och anden står för Gudsmedvetandet. Om konfidentens behov visar sig i fysiska besvär, får vi möta henne i dessa bekymmer utan att tappa att där samtidigt kan finnas själsliga och andliga behov. Om behovet är andligt eller själsligt, börjar vi där det först visar sig, utan att glömma helheten.

ställa frågor.  I slutet av materialet finns några exempel på hur man kan ställa frågor på ett respektfullt sätt och samtidigt föra samtalet framåt

lyssna och acceptera. Vi måste försöka se konfidentens problematik ur hennes perspektiv. Vi behöver inte hålla med, men vi måste våga bli delaktiga i konfidentens smärta.

konfrontera. Ett annat ord för att konfrontera är att utmana. Det kan vara ett sätt att hjälpa konfidenten att utforska hur det hon gör kolliderar med hur hon egentligen vill vara, eller om det finns motstridiga känslor som behöver redas ut

undervisa. I själavårdsamtalet ingår oftast någon form av undervisning där själavårdaren får visa på Guds omsorg, hans visdom och hans makt. Och jag kan få hjälpa konfidenten att komma till insikt om Guds väg i hennes liv

riskera engagemang.  Som själavårdare ger jag av mig själv i någon mån. Jag ger tid, engagemang och full uppmärksamhet under samtalet, men jag måste vara uppmärksam, så att jag inte binder upp konfidenten till mig personligen. Det kan finnas situationer när jag måste hänvisa konfidenten till någon som är mer erfaren eller har en annan kompetens än det jag själv har

uppmuntra till självständighet. Målet för varje själavårdssamtal är att konfidenten ska finna sin egen väg vidare, förhoppningsvis styrkt av en visshet om att en kärleksfull Gud ständigt finns vid henne sida för att hjälpa henne och stödja henne i livets utmaningar.

Gemensamt för olika samtalsmodeller är att själavårdarens viktigaste roll i samtalet är

ATT LYSSNA
Den som kommer till ett själavårdssamtal har ofta ett stort behov av att bli hörd. Lyssnandet är en viktig ”metod” i samtalet.

ATT MINNAS
Det är viktigt att själavårdaren under samtalets gång minns vad som blivit sagt, så att man kan koppla samman olika moment i samtalet. Det kan ibland vara bra att ha något att anteckna på och förklara för personen varför man antecknar – att man gör det för sin egen del för att man ska minnas.

ATT FÖRSÖKA FÖRSTÅ
Det största utmaningen för själavårdaren är kanske att kunna se problemen ur konfidentens synvinkel och inte omedelbart lägga sitt eget perspektiv på de problem eller utmaningar som konfidenten står inför.

ATT KONFRONTERA
För att komma framåt i samtalet kan det ibland vara nödvändigt att konfrontera, dvs att sätta fingret på brister, synder, missförstånd, skadliga negativa attityder som konfidenten visar.

ATT GE TILLFÖRSIKT/UNDERVISA
Det viktigaste är dock att konfidenten kan lämna samtalet i känslan av att hon har fått se nya utvägar, att hon har fått upptäcka förlåtelsens kraft och att Gud inte har tappat kontrollen. Jesus frälste oss medan vi ännu var syndare (Rom 5:8)

Till slut några tänkvärda ord av Ruth Senter:
- Om jag verkligen brydde mig om Dig, skulle jag se dig i ögonen när du talar till mig, skulle jag höra Dina känslor tillsammans med Dina ord

- Om jag verkligen brydde mig om Dig, skulle jag lära mig lyssna på ett nytt sätt,
till vad Du sade mig, utan att försvara mig

- Om jag verkligen brydde mig om Dig, skulle jag försöka att förstå Dig rätt,
och tänka på vad du säger snarare än på vad jag skulle säga när Du har slutat

- Om jag verkligen brydde mig om Dig, skulle jag ge Dig tid och stillhet tills Du talat till slut, samt tåligt vänta ända tills Du kände det på dig, även om Dina ord skulle komma stapplande ett och ett

- Om jag verkligen brydde mig om Dig, skulle jag skratta med Dig, men inte åt Dig, skulle jag tala med Dig, men inte till Dig

- Om jag verkligen brydde mig om Dig, skulle jag inte låsa upp Dina hemligheter,
utan vänta tills Du gav mig nyckeln (Ruth Senter)

(fortsättning på måndag)

Inga kommentarer: