28 jan. 2021

UTMANINGEN 28 jan - Neh 5


OSÄMJA

Bibelläsning - Nehemja 5
Läs bibeltexten här

 "Men männen och deras hustrur började klaga högt över sina judiska bröder" (Neh 5:1 FB)

Det förra kapitlet handlade om hot utifrån då det omgivande samhället försökte stoppa byggandet av muren. Detta kapitel handlar om hotet inifrån. Då de egna inte kan hålla sams.

En grupp känner sig förfördelad och en grupp förtrycker den andra gruppen.

Guds folk kan stå emot mycket motstånd från det omgivande samhället. Men om Guds folk lider av inbördes osämja blir de ett lätt byte för de yttre motståndarna.

Jesus säger att det som slutligen kommer att övertyga världen om att Jesus var sänd av Gud är att de kristna kan stå samman som ett. (Joh 17:23) 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill medverka till att göra Jesus trovärdig genom att vara ett med mina syskon. 

___________________

Innehåll:
De rika judarna efterskänker skulderna till de fattiga judarna.

Nehemjas egna uppoffringar för byggnadsarbetet.

Kommentar:
Många i folket hade problem att få ekonomin att gå ihop. Några hade fått pantsätta sin åkrar, några hade lånat pengar med sina åkrar som säkerhet  och några hade till och med sålt sina barn som slavar för att kunna överleva. I Mose lag var slavarbete mellan judar tidsbegränsade. Efter sex års tjänst som slav blev de frigivna (5 Mos 15:12f).

Nehemja samlade folket och sa att det inte var rätt att utnyttja dem som hade det svårt på det sättet och föreslog att alla skulle lämna tillbaka åkrar och stryka skuldbreven. Folket gick med på det och prisade Gud.

Sedan berättar Nehemja om sina egna uppoffringar för att bygga Jerusalems murar och som vanligt inflikar Nehemja en "blixtbön" till Gud mitt i uppräkningen: "Tänk, min Gud, på allt jag gjort..." (vers 19).

Till eftertanke:
Ett genomgående tema genom hela Bibeln är Guds omsorg om de fattiga och de svaga. Nehemja säger till folket att rättvisa mot de svaga och fattiga är självklart för den som vill följa Herren (vers 9).
-På vilket sätt lever vi enligt den principen i  den församling/kår som jag hör till?
-På vilket sätt lever jag själv enligt den principen?

Inga kommentarer: