8 maj 2021

Inför söndagen. Tema: Bön


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Första Moseboken kapitel 18, vers 26-32

Herren sade: ”Om jag finner femtio rättfärdiga i Sodom, skall jag för deras skull skona hela staden.”
Abraham fortsatte: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre, jag som är jord och stoft.
Kanske fattas det fem för att det skall bli femtio rättfärdiga? Skall du då förgöra hela staden för dessa fem människors skull?” Herren svarade: ”Om jag finner fyrtiofem, skall jag inte förgöra den.”
Ännu en gång tog Abraham till orda: ”Kanske finns där fyrtio?” Herren sade: ”Då skall jag inte göra det, för de fyrtios skull.”
Abraham sade: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar, men kanske finns där trettio?” Herren svarade: ”Om jag finner trettio, skall jag inte göra det.”
Då sade Abraham: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre. Kanske finns där tjugo?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tjugos skull.”
Abraham fortsatte: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar en sista gång, men kanske finns där tio?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tios skull.”

FRÅN BREVEN

Efesierbrevet kapitel 3, vers 14-21

Därför vill jag falla på knä för Fadern,
efter vilken allt vad fader heter i himlen och på jorden har sitt namn.
Måtte han i sin härlighets rikedom ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin ande,
så att Kristus genom tron kan bo i era hjärtan med kärlek. Stå fasta och var stadigt rotade i honom,
så att ni tillsammans med alla de heliga förmår fatta bredden och längden och höjden och djupet
och lära känna Kristi kärlek som är väldigare än all kunskap, tills hela Guds fullhet uppfyller er.
Han som verkar i oss med sin kraft och förmår göra långt mer än vi kan begära eller tänka,
hans är härligheten genom kyrkan och genom Kristus Jesus, i alla släktled i evigheters evighet, amen.

FRÅN EVANGELIERNA

Lukasevangeliet kapitel 18, vers 1-8

Han gav dem en liknelse för att lära dem att alltid be och inte ge upp:
”I en stad fanns det en domare som varken fruktade Gud eller brydde sig om människor.
I samma stad fanns en änka, och hon kom gång på gång till honom och sade: ’Låt mig få ut av min motpart vad jag har rätt till.’
Till en början ville han inte, men sedan tänkte han: ’Inte för att jag fruktar Gud eller bryr mig om människor,
men så besvärlig som den där änkan är skall jag låta henne få ut vad hon har rätt till, annars pinar hon livet ur mig med sitt springande.’”
Och Herren sade: ”Där hör ni vad en orättfärdig domare säger.
Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta?
Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?”

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 13, vers 1-6

För körledaren. En psalm av David.
Hur länge skall du glömma mig, Herre?
Hur länge skall du dölja ditt ansikte?

Hur länge skall tankarna mala,
mitt hjärta ängslas dag efter dag?
Hur länge skall min fiende triumfera?

Se på mig, svara mig, Herre, min Gud!
Ge ny glans åt mina ögon,
låt mig inte somna in i döden,

låt inte min fiende säga att han besegrat mig,
mina ovänner jubla över mitt fall.
Jag litar på din godhet,
mitt hjärta skall jubla över din hjälp.
Jag vill sjunga till Herrens ära,
ty han är god mot mig.

 (Bibeltexterna är hämtade från Bibel 2000)

Inga kommentarer: