15 maj 2021

Inför söndagen. Tema: HJÄLPAREN KOMMER

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Sakarja kapitel 14, vers 6-9

Den dagen skall det inte längre finnas någon kyla eller frost.
Det skall vara en ständig dag — Herren vet när den kommer — och ingen växling mellan dag och natt, utan när kvällen kommer skall det vara ljust.
Den dagen skall friskt vatten strömma ut från Jerusalem, hälften mot östra havet och hälften mot västra havet. Sommar och vinter skall det vara så.
Och Herren skall vara konung över hela jorden. Den dagen skall Herren vara en och hans namn ett enda.

FRÅN BREVEN

Romarbrevet kapitel 8, vers 16-18

Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn.
Men är vi barn, då är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi delar hans lidande för att också få dela hans härlighet.
Jag menar att våra lidanden i denna tid ingenting betyder mot den härlighet som skall uppenbaras och bli vår.

FRÅN EVANGELIERNA

Johannesevangeliet kapitel 15, vers 26-27 och kapitel 16, vers 1-4

När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig. Också ni skall vittna, ty ni har varit med mig från början. Detta har jag sagt er för att ni inte skall komma på fall.
De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud.
Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig.
Jag har sagt er detta för att ni, när den tiden kommer, skall minnas att jag har sagt det.

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 33, vers 18-22

Men Herren vakar över dem som fruktar honom,
över dem som hoppas på hans nåd,

han räddar dem från döden
och håller dem vid liv i hungertid.
Vi sätter vårt hopp till Herren,
han är vår hjälp och vår sköld.

I honom har våra hjärtan sin glädje,
vi förtröstar på hans heliga namn.

Herre, låt din nåd vila över oss,
ty vi hoppas på dig.

Inga kommentarer: