30 dec. 2022

Dagens andakt den 30 december


 ”(Visheten) går fram på rättfärdighetens väg – mitt på det rättas stigar.” (Ords 8:20)

Min bilskollärare lärde mig att när man kör på en mörk väg, ska man hålla sig så nära mittlinjen som möjligt och undvika att köra för nära vägens kanter. Risken finns att man kör i diket eller att det snabbt dyker upp hinder utmed vägkanten, och i mörkret upptäcker man dem inte förrän det är för sent.

Dagens bibelord talar om rättfärdighetens väg. Det är en smal väg. Flera nya översättningar använder inte ens ordet väg, utan talar om rättfärdighetens stig. Och Jesus säger att ”… den väg är smal som leder till livet”.  Om jag vill vara vis ska jag färdas ”mitt på” det rättas stigar. Jag måste hålla mig så långt ifrån de faror som lurar längs kanterna i det dunkla och tvetydiga. Det innebär att jag inte kan kompromissa med synden i mitt liv. Jag måste bannlysa allt som inte tål ljuset, och om jag vill undvika att falla av vägen, bör jag hålla mig så långt in på rättfärdighetens väg, som möjligt.

BÖN

Jesus, jag vill vandra i ditt ljus idag. Rättfärdighetens stig är smal, och jag vet inte alltid vad som är rätt och fel. Men jag vill vandra nära dig, du som är rättfärdigheten själv.

Inga kommentarer: