10 dec. 2022

Psalm 145 - BERÄTTA OM HERRENS STORHET

 


Bibelläsning: Psalm 145
Läs bibeltexten här

"Om dina väldiga gärningars makt skall man tala och din storhet skall jag förkunna" (Ps 145:6 FB)

Psalmen handlar om att leva i nära gemenskap med Herren och att berätta för andra om vem han är och vad han gör. Den uppmanar oss att dagligen lova Herren (vers 2). Den försäkrar oss om att Herren är nära alla som åkallar honom (vers 18) och att han hör de gudfruktigas böner och ger dem vad de begär (vers19).

Resultatet av vår gemenskap med Herren blir att vi gärna vill berätta för andra att Herren är stor och gör fantastiska saker i människors liv.

Psalmen utmanar oss att se över vårt eget liv:
-Hur ser min gemenskap med Gud ut?
-Hur fungerar min dagliga stund med Gud?
-Är jag ivrig att berätta för andra vem Gud är och vad han gör för mig?

I den sista versen i psalmen kan vi läsa "Min mun skall förkunna Herrens lov?" (vers 21)

Mannakorn att tugga på under dagen:
Fråga Herren vem han vill att du ska "förkunna" för idag. Be Herren att han i dag ska ge dig ett tillfälle att berätta för någon om Herren.

Kommentar:
De fem föregående psalmerna har huvudsakligen handlat om bön om hjälp i svåra situationer. De sista fem psalmerna i Psaltaren handlar om lovprisning och tacksägelse. Innerlig bön till Gud leder förr eller senare till lovprisning och tacksägelse.

Psalmen börjar med Davids lovsång till Gud (vers 1-3) och fortsätter sedan med hela världens lovsång till Gud (vers 4-12). Därefter beskrivs Guds storhet och trofasthet och att han är nära alla som ropar till honom (vers 13-20). Psalmen avslutas med Davids viljeinriktning: ”Jag vill förkunna Herrens lov” (vers 21).

Inga kommentarer: