17 dec. 2022

Inför söndagen den 4:e advent. Tema: HERRENS MODER


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 52:7-10

  • 7 Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens fotsteg
  • när han kommer över bergen
  • och förkunnar frid,
  • bär fram goda nyheter
  • och förkunnar frälsning
  • och säger till Sion:
  • "Din Gud är konung!"
  • 8 Hör, dina väktare ropar
  • med hög röst,
  • de jublar alla,
  • ty de skall med egna ögon få se
  • Herren vända tillbaka till Sion.
  • 9 Brist ut i jubel tillsammans,
  • ni Jerusalems ruiner,
  • ty Herren tröstar sitt folk,
  • han återlöser Jerusalem.
  • 10 Herren uppenbarar sin heliga arm inför alla hednafolkens ögon,
  • alla jordens ändar skall se vår Guds frälsning.

  • FRÅN BREVEN
    2 Kor 1:17-22
    17 Handlade jag då tanklöst när jag fattade detta beslut? Eller fattar jag mina beslut som jag själv finner bäst, för att mitt ja skall vara ja och mitt nej vara nej? 18 Så sant Gud är trofast: vårt budskap till er är inte ja och nej. 19 Ty Guds Son, Jesus Kristus, som bland er har blivit predikad av oss, av mig och Silvanus och Timoteus, han kom inte som ja och nej, utan ett ja har kommit genom honom. 20 Ty alla Guds löften har i honom fått sitt ja. Därför får de också genom honom sitt amen, för att Gud skall bli ärad genom oss. 21 Den som befäster oss och er i Kristus och som har smort oss, det är Gud. 22 Han har även satt sitt sigill på oss och gett oss Anden som en handpenning i våra hjärtan.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Luk 1:39-45
    39 Vid den tiden skyndade Maria till en stad i Juda bergsbygd 40 och gick in i Sakarias hus och hälsade på Elisabet. 41 När Elisabet hörde Marias hälsning, spratt barnet till i hennes moderliv, och hon blev uppfylld av den helige Ande 42 och ropade med hög röst: "Välsignad är du bland kvinnor, och välsignad är din livsfrukt! 43 Men varför händer detta mig, att min Herres mor kommer till mig? 44 Se, när ljudet av din hälsning nådde mina öron, spratt barnet till i mig av glädje. 45 Och salig är du som trodde, ty det som Herren har sagt till dig skall gå i uppfyllelse."

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 145:8-13

  • 8 Nådig och barmhärtig är Herren,
  • sen till vrede och stor i nåd.
  • 9 Herren är god mot alla
  • och förbarmar sig över alla
  • sina verk.
  • 10 Herre, alla dina verk
  • skall tacka dig
  • och dina fromma skall lova dig.
  • 11 De skall tala om ditt rikes ära
  • och förkunna din makt.
  • 12 De skall kungöra för människors barn dina mäktiga gärningar
  • och ditt rikes ära och härlighet.
  • 13Ditt rike är ett rike
    för alla evigheter,
    ditt herravälde varar
    från släkte till släkte.
    Herren är trofast i allt han säger
    och kärleksfull i allt han gör.

    (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: