Kapitel
4
”Som Fadern har sänt mig sänder jag er”
Lärjungarna
hade grälat. Jesus hade just pekat ut vem av de tolv det var som skulle förråda
honom och nu grälade de andra om vem som var störst bland dem.
Jesus ger dem
en kort lektion i kristet ledarskap och talar om för dem, att i motsättning
till världens ledarskap, ska den störste vara som den yngste och ledaren ska
vara som tjänaren. Han hänvisar till sig själv som det bästa exemplet på detta
och säger att han är mitt ibland dem just som tjänare. Så ger han dem några
uppmuntrande ord för att de varit trofasta och så säger han till dem: ”samma
kungavärdighet som min Fader har tilldelat mig tilldelar jag er” (Luk
22:29).
Trots att lärjungarna var så mänskliga, trots att de var så omogna, trots att de gav efter för frestelsen att vilja vara störst och främst, lovar Jesus att just de ska få samma ställning, samma kungavärdighet som honom i världen.
Två gånger i Johannes evangeliet kan man läsa att Jesus vill
sända sina lärjungar ut i världen på samma sätt som Fadern hade sänt
honom in i världen.
Första gången
hittar vi detta i Jesu förbön för dem som är hans. Denna förbön är en del av
hans avskedstal till sina lärjungar. När jag läser orden i denna bön ”Liksom
du har sänt mig till världen, har jag sänt dem till världen” (Joh 17:21),
tycker jag nästan att jag hör ett frågetecken efter det Jesus säger. Det är
nästan som om Jesus frågar Fadern: ”Var det verkligen en så klok idé det där
att jag ska anförtro lärjungarna allt det som du anförtrodde mig? Kommer dom
att kunna lita på dig lika mycket som jag har gjort? Kommer dom att kunna driva
ut andar och bota sjuka lika mycket som jag har gjort? Kommer dom att kunna stå
emot fiendens alla angrepp på samma sätt som jag har gjort?” Jesus hade all
anledning att tvivla.
Andra gången uttalandet kommer är efter uppståndelsen och det uttalas som en direkt befallning från Jesus till lärjungarna. Hans tvivel tycks ha försvunnit och han säger: ”Som Fadern har sänt mig sänder jag er”(Joh 20:21).
Att Jesus sänder ut sina lärjungar på samma sätt måste
betyda att Jesus vill att vi ska göra samma gärningar som han gjorde. I
förbindelse med förlåtelse måste det betyda att Jesus vill att vi ska förlåta
på samma sätt som Jesus förlät. Paulus understryker det i Kolosserbrevet där
han säger: ”Liksom Herren har förlåtit er skall också ni förlåta.” (Kol
3:13)
Kristi kropp
När Jesus gick
omkring på jorden var han begränsad trots att han var Gud. Han var begränsad i
tid. Han hade bara några korta år på sig att förmedla sitt budskap. Han var
också begränsad i rummet. Han kunde bara nå ut till sin närmaste
omgivning, den lilla landremsan utmed Medelhavet. Och egentligen kunde han bara
ta sig så långt med sitt budskap, som hans fötter orkade bära honom.
Men när Jesus
dog och uppstod i sin nya kropp, församlingen, sprängdes dessa begränsningar.
Vi talade
tidigare om vad som hände när Jesus dog på korset. Dels frigjordes förlåtelsen
källa och dels dog Jesus som ett ”vetekorn” för att uppstå i
en ny skepnad, som beskrivs som Kristi kropp. Jesus dog inte
för att sedan bara försvinna, utan för att uppstå i sin nya kropp som består av
många. Han uppstod i sin nya kropp och alla kristna på jorden utgör idag
tillsammans Kristi kropp. Detta är det begrepp som Bibeln använder för att
beskriva den kristna församlingen utöver jorden. I 1 Korintierbrevet 12:27 står
det - riktat till de kristna: ”Ni utgör Kristi kropp, och är var för sig
delar av den.”
Och idag är
Kristi kropp inte längre begränsad, varken i tid eller rum. Kristi kropp,
församlingen har verkat i över två tusen år och den är spridd över så gott som
hela jorden.
Om hela relationer i
individualismens tid
Vi lever i ett sekulariserat samhälle där honnörsordet är oberoende. Individualismen breder ut sig och Sverige är det land som har flest ensamhushåll i världen. I individualismens släptåg följer lösa och oförpliktande relationer, där ingen behöver ta ansvar för någon annan, åtminstone inte när motgångarna kommer eller den första förälskelsen har lagt sig. Där individualismen härskar frodas också egoismen. 31
Robert Bly talar i sin bok ”Syskonsamhället” om att
ingen längre vill bli vuxen. Alla vill förbli som tonåringar utan att behöva ta
ansvar. Och vidare skriver han att vår tid kännetecknas av en kultur, där man
alltmer använder andra för sina egna syften. Skilsmässorna ökar och
alltfler barn lever i splittrade familjer.
Media
uppmärksammar ”fördelarna” med de nya familjekonstellationerna. Nu kan ju
barnen få ha mamma eller pappa för sig själv en hel vecka åt gången och den
andre föräldern kan få vila upp sig och umgås med sina vänner, och leva sitt
liv. Barnen får inte bara ha en julafton, födelsedag eller annat
högtidsfirande utan får fira dubbelt upp dels med mamma och dels med pappa. Kan
det bli bättre för alla parter?
Men så möter vi det trasiga barnets längtan efter att få leva och växa upp tillsammans med sitt ursprung, barnet som inte kan förstå att inte mamma och pappa kan fortsätta att leva tillsammans, barnet som ofta till och med tar på sig skulden för föräldrarnas relation. I en norsk undersökning om barns uppfattningar på 1990-talet visade det sig att 20% av barnen var osäkra på om det var någon som älskade dem. Hälften av barnen trodde att föräldrarna värdesatte materiella ting som hus, bil, sommarställe eller kläder mer än barnen.
Det finns
verkligen en destruktiv trend, som leder människor mot isolering och oberoende
i världen idag. Det är nästan kusligt likt det som Paulus beskriver i ett av
sina brev till Timoteus, när han talar om hur människorna kommer att vara i de
sista dagarna:
… i de sista
dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och
på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar,
otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade,
våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla hänsynslösa och inbilska. De
älskar njutningar mer än Gud. De bär fromheten som en mask men vill inte veta
av dess kraft. (2 Tim 3:1-5)
Bibeln
beskriver emellertid också en stark positiv trend i den sista tiden. Den går
mot helhet och beroende.
Profeten Hesekiel i Gamla testamentet skriver om hur det ska bli i de sista dagarna. Han ser en syn där en massa döda benrester ligger utslängda på en slätt. Så börjar Hesekiel profetera och det han profeterar händer inför hans ögon. Det börjar rassla och gny och det står att ben blir fogat samman med ben. Benen får senor och bäddas in i kött och hud dras över dem och slutligen blåses det in ande i dem. Sedan står det att de reste sig upp, en väldig här. I en engelsk översättning står det att detta väsen ställde sig på fötterna som en väldig här. Vilken förvandling - från utslängda ensamma benrester till ett väsen som står på sina fötter, en sammanfogad kropp som rest sig.
Kristi nya
kropp, församlingen, frukten av att Jesus myllades ner i jorden som ett
vetekorn, har ett uppdrag att föra hans liv vidare i denna världen.
Efesierbrevet 4:16 visar emellertid att ingen enskild individ kan klara av
detta. Paulus visar på vikten av att vi har hela relationer till varandra och
att vi faktiskt har ett gemensamt uppdrag i Kristi kropp, församlingen. Det
står att: ”Han låter hela kroppen fogas samman och hållas ihop genom att
alla lederna hjälper och stöder, med just den kraft han ger åt varje särskild
del...” och det är två små ord här som vi ska lägga märke till. Det ena
ordet är led och det andra är del.
Kroppens styrka beror inte så mycket på hur starka delarna är var för sig. Det som ger styrka har mer att göra med i vilken kondition lederna är och lederna är det som finns emellan delarna.
I min kropp
kan jag ha världens starkaste underarm, och världens starkaste överarm, men om
leden som sammanbinder överarmen och underarmen är ur led, är ändå hela armen
obrukbar. Så är det också i Kristi kropp. Delarna, dvs. du och jag som
individer kan vara hur bra som helst, men om inte lederna = relationerna mellan
oss och andra kristna fungerar, så är vi ändå obrukbara. Och tyvärr tror jag
att det finns mycket led-gikt idag i Kristi kropp. Det är många leder
som är ur funktion och det är inte så Gud vill ha det.
Blodomloppet
I Kristi
kropp, precis som i våra mänskliga kroppar, har blodet en central funktion.
I min fysiska kropp är det blodet som flyter i mina ådror som är livet. Om inte blodomloppet fungerar i min mänskliga kropp dör jag. I Kristi kropp står blodet från Kristi kors för frälsning, helande, pånyttfödelse och förlåtelse. Också i Kristi kropp är det av avgörande betydelse att blodet med förlåtelsens läkedom får flyta fritt. Varje del måste släppa flödet vidare.
Det handlar
både om att ge förlåtelse och att ta emot förlåtelse, precis som blodomloppets
uppgift i min mänskliga kropp är att både att transportera syre och näring till
kroppen, men också att transportera bort slamprodukter från organen.
Jag hade en
moster som blev 99 år gammal. Hon fick leva ett långt liv, men när hon var i
70-årsåldern konstaterade läkarna att hennes blodådror var igensatta. Man
försökte med olika metoder att sota blodådrorna, men ådrorna i hennes ben var
så igenproppade att det inte gick att bara rensa dem. Därför var man tvungen
att amputera först det ena benet och senare även det andra. Hon fick leva sina
sista år utan sina ben. Om man inte hade amputerat benet hade hon emellertid
fått kallbrand i foten och dött mycket tidigare.
Den här berättelsen har varit en viktig påminnelse för mig om vikten av att låta förlåtelsen flyta fritt i Kristi kropp. Risken för amputation eller död är annars överhängande.
Det dubbla
flödet
Blodet i min
kropp flyter två vägar. Det flyter till hjärtat och det flyter från hjärtat. På
samma sätt måste det vara i Kristi kropp. Där måste finnas ett dubbelt flöde,
ett tillflöde och ett frånflöde av förlåtelse. Jesus lärde oss
att be: ”förlåt oss våra synder så som vi ock förlåter dem oss skyldiga äro”
(Luk 11:2)
Vi ber att Gud
ska förlåta våra synder på samma sätt som vi förlåter dem som har gjort
oss något ont. Det finns en begränsning för hur mycket förlåtelse vi kan ta
emot. Det står i proportion till vår villighet att förlåta andra.
Att ta emot
förlåtelse för de synder, som jag har begått, eller att förlåta när andra gör
mig illa, är inget vi kan göra en gång för alla. Det handlar i stället om ett
ständigt flöde, ett sätt att leva.
Så länge vi
lever i en fallen värld, kommer vi att synda mot andra och vara i behov av
förlåtelse både från Gud och från andra människor. ”Om vi säger att vi inte
har synd bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss” (1 Joh 1:8)
Å andra sidan är det också sant att så länge vi lever i en fallen värld, kommer andra människor att synda emot oss och vara i behov av vår förlåtelse.
Att ta emot förlåtelse och att ge ut förlåtelse handlar ytterst om din och min rätt att leva ett befriat liv - ett rent liv och ett liv i frihet. I Hebreerbrevet uppmanar Paulus oss att ”lägga av allt som tynger, och särskilt synden som så hårt omsnärjer oss” (Hebr 12: 1) och sättet, som vi lägger av synden på, det är att ta emot förlåtelsen. Det är detta som nästa kapitel handlar om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar