Kapitel
9
Sanningen skall göra er fria
Vad är sanning?
I den
postmoderna kulturen är sanningsbegreppet komplicerat. James Hanvey hävdar i
sin artikel om postmodernismen, att den västeuropeiska kulturen tills helt
nyligen fungerade utifrån en gemensam grund, den liberala humanismen. De
gemensamma dragen var en tillit till sanningens objektiva natur, att sanningen
i grunden var opartisk och tillgänglig. Förnuftet och det rationella samtalet
hade en central plats, både i det privata och i det offentliga livet. Frihet
och självbestämmande var också viktiga värden. Människan hade ett värde. Men
med postmoderniteten kommer ett nytt synsätt som Hanvey betecknar som instabilt
och flytande, något som kan upplevas både befriande och hotande.
Den tidsepok som föregick postmodernismen kallas för modernismen. Inom modernismen trodde man fortfarande att det faktiskt existerade något som man kunde kalla sanning, och att den vetenskapliga metoden var det sätt på vilket man kunde nå fram till den. Postmodernismen, å andra sidan menar att om en objektiv sanning existerar, kan man inte objektivt, eller med något mått av säkerhet, få kunskap om den. Detta beror, enligt det postmodernistiska synsättet, på att det mänskliga förnuftets subjektivitet gör det omöjligt att kunna få kunskap om en objektiv sanning.
Postmodernismens mål är att systematiskt plocka sönder varje anspråk på att det finns en sanning. De verktyg man använder är relativism och subjektivism. Relativism innebär att vad som är sanning alltid beror på omständigheterna, och subjektivism betyder att vad som är sanning beror på hur jag som person uppfattar det. Varje anspråk på at det finns en absolut sanning och alla tydliga definitioner förnekas. Man ifrågasätter varje axiom och upphöjer istället mysteriet, paradoxerna, godtyckligheten. Kort sagt framhäver man en osäkerhet om allt. Ondskan har blivit bortdefinierad, för om ingenting är säkert kan man inte heller bedöma om något är ont.
Hanvey menar att sanning i den postmoderna kulturen är starkt
förknippad med makt. Den postmoderna människan frågar: ”Vems sanning?” och
”Vem har nytta av den?” Och som tidigare sagts, tror inte den
postmoderna kulturen att det finns ett svar. Det finns inte bara en sanning.
Detta liknar väldigt mycket Pilatus fråga till Jesus: ”Vad är sanning?”
Enligt Hanvey
har vi i det postmoderna samhället också gått ifrån tron på att
naturvetenskapen vill det allmännas bästa. I stället menar man att
naturvetenskapen är knuten till makten och har politiska och ekonomiska syften.
När vi inte längre tror på absoluta etiska regler måste vi förlita oss på en
lagstiftning, som inte heller den bottnar i en objektiv och opartisk sanning,
utan kan kringgås eller tolkas på olika sätt. Han säger:
Sålunda finner
vi ett samhälle, där moralen i det offentliga samtalet har brutit samman,
blivit kidnappad eller bara är alltför instabil för att lösa de brådskande och
komplicerade frågor som det möter.
När det gäller den frihet och det självbestämmande som vi tror oss ha, menar Hanvey att det bara är en illusion. Människan blir alltmer bara ”det som hon konsumerar”. Jaget blir en handelsvara. Ytligheten förstärks av den sammanpressning av tid och rum, som är ett resultat av globaliseringen. Är man inte nåbar, dvs om man inte har mobiltelefon eller är uppkopplad på nätet, på Facebook o.s.v. har man ingen betydelse. Då finns man inte. Detta, i sin tur skapar en känsla av att våra liv endast rör sig på ytan. Djup och eftertanke saknas. ”Vi existerar bara i det ögonblick föreställningen pågår”
I tidigare
tidsepoker har man alltid levt i tron att det finns en sanning. Och i sökandet
efter kunskap har man letat efter Sanningen med stort S. Men i vår postmoderna
tid letar man inte längre utan hävdar att allt är lika sant.
I denna kultur
håller emellertid kyrkan ihärdigt fast vid budskapet om att det finns en
sanning. Kyrkan gör detta i samklang med Jesus som hävdade: ”Jag
är…Sanningen” (Joh 14:6)
Det kristna budskapet är att det finns en Sanning och att tron på denna Sanning faktiskt kan befria människor. Och denna Sanning hör ihop med tron på en oföränderlig Gud som skapat världen och som fortfarande upprätthåller den, en Gud som talat genom historien och som fortfarande talar.
Många gånger
och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna,
men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son… liksom han
också skapat världen genom honom. Och han, som är utstrålningen av Guds
härlighet och en avbild av hans väsen…bär upp allt med kraften i sitt Ord. (Heb
1:1-3)
Det finns en
absolut, emot vilken allt annat som är och som var och som kommer kan
stämmas av, det är Gud själv. John McArthur använder i sin bok följande
definition på sanningen:
Sanning är det
som är i överensstämmelse med Guds tanke, vilja, karaktär, härlighet och
varande. Eller tydligare: Sanning är uttrycket för Gud.
Men McArthur ger på ett sätt postmodernisterna rätt. Om inte Gud fanns skulle det inte heller finnas någon sanning. Han tycker att mänskligheten borde ha lärt sig vid det här laget, att sanningen inte blir meningsfull om man inte erkänner Gud som en nödvändig utgångspunkt.
När allt annat flyter står dock Gud fast. Hans Ord ska inte
försvinna. Det gällde igår, det gäller idag och det kommer att gälla i evighet.
”Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå” säger
Jesus i Matt 24:35.
Kallade till frihet
Vad innebär
verklig frihet? Ingen människa vill väl vara bunden till något som man inte
själv har valt?
Problemet är
att en obegränsad frihet inte kan uppnås utan att den också för med sig
isolation. Att segla på öppet hav ger en oerhörd frihetskänsla, men om havet
inte hade några stränder skulle friheten vara ganska meningslös.
Under
ungdomsåren längtar man efter vuxenlivets frihet från alla band, men när man
blir vuxen inser man att utan banden till familj och andra personer som varit
viktiga under uppväxttiden är man som seglaren ute på öppet hav, utan några
stränder där man kan lägga till.
Jesus kallar oss ut i en frihet inom ramen för hans vilja. Stranden är hans kärleksfulla gemenskap; den plats och det ursprung som vi ständigt får återvända till.
Gud vill inte att våra liv ska fördunklas av osunda
bindningar vare sig till människor eller situationer i nuet eller i det
förgångna. Han vill att vi ska leva våra liv i frihet. Och vägen dit heter
förlåtelse; förlåtelse som vi tar emot och förlåtelse som vi ger ifrån oss.
Vi får
obegränsat be om förlåtelse för sådant som vi gjort fel tidigare i livet. Vi
behöver inte sitta fast i det. Det är visserligen sant att vi ofta måste
fortsätta att leva med de konsekvenser som våra val och vår synd förorsakat
andra. Men Jesus har köpt rätten åt oss att kunna gå vidare i livet med de nya
förutsättningarna. Ibland går det att göra bot och ställa saker till rätta.
Ibland går det inte. Då får vi ändå i tro ta emot Guds förlåtelse och rening
och följa hans väg vidare.
Banden till ditt mörka förflutna
kan brytas!
Flera av Bibelns gestalter t.ex. Moses och Paulus, hade ett fruktansvärt förflutet, där de till och med hade mördat. David hade också en del orenhet med sig i bagaget. Ändå blev dessa människor mäktigt använda av Gud, när de ödmjukade sig inför den Högste. Alla dessa bibelgestalter skulle annars likaväl kunnat leva resten av sina liv i mörk depression och ständigt grubblat över, och varit bundna till sitt mörka förflutna.
Men alla tre
hade också kunnat fastna i oförlåtenhetens osynliga band. De fick alla sina
hårda törnar i livet. Moses hade kunnat bli bitter för att han aldrig fick
komma in i det förlovade landet, trots allt han hade gjort för folket. Paulus
hade kunnat bli bitter efter dispyten han hade med Petrus. David hade kunnat
bli bitter för det sätt som Saul jagade och förföljde honom.
Alla dessa och
många fler av Bibelns gestalter visar att det inte är vad som händer oss i
livet, som är avgörande för vår frihet, utan hur vi hanterar det som vi möter.
Det är inte hur man har det utan hur man tar det som räknas.
I egen kraft
kan vi inte göra oss fria, men Jesus har genom sin död på korset köpt oss fria
från den förbannelse som vilar över mänskligheten sedan syndafallet. Han har
betalat det pris som krävdes för att du och jag skulle få gå fria.
Gud vill att vi ska vara fria människor. I Uppenbarelseboken kan man läsa att Jesus (lammet) med sitt ”… blod har… friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk.” (Upp 5:9)
Detta är en
underbar beskrivning av Guds församling som finns över hela jorden. Ett folk
som friköpts åt Gud. Ett folk som inte har några osunda bindningar till det som
är ont, utan har sitt fäste i Jesus Kristus och det han har gjort för dem.
Låt därför inget nytt slavok
läggas på er
Jesus säger: ”Den
Sonen gör fri han är verkligen fri” (Joh 8:32)
Men så
fortsätter han ”Tjuven kommer för att stjäla, ödelägga och förstöra – Jag
har kommit för att ni ska ha liv, överflödande liv.” (Joh 10:10) Det här
bibelordet säger att det finns någon som vill att vi ska sitta fast i
oförsonlighet och gamla synder, någon som inte vill att vi ska komma ut i den
frihet som Gud har tänkt för oss.
Vi måste ständigt vara på vakt emot Djävulens försök att lura oss att gå miste om Guds gåva. Hans strategi har ända från början varit trefaldig. För det första ifrågasätter han det Gud har sagt i sitt Ord ”Har Gud verkligen sagt” (1 Mos 3:1) För det andra säger han emot Gud ”Ni kommer visst inte att dö” (1 Mos 3:4), och för det tredje diktar han ihop en ny ”sanning”, som i sig har fragment av Guds sanning, men som är en förvriden sanning = osanning ”Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont” (1 Mos 3:5)
Jesus är
Sanningen. Hans Ord är Sanningen. För den som vill förstå Guds vilja fungerar
Guds ord, Bibeln som en fast och orubblig ledstjärna.
Ty Guds ord är
levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så
djupt att det skiljer själ och ande, led och märg, och blottlägger hjärtats
uppsåt och tankar. Ingenting kan döljas för honom allt skapat ligger naket och
blottat för hans öga. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap. (Hebr
4:12-13)
Detta innebär
att om vi ställer oss under Gudsordets auktoritet, kommer vi att få veta vad
som är rätt och fel i våra liv och Ordet kommer att avslöja vårt hjärtas motiv.
Jesus undervisade judarna och sa ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni ska lära känna Sanningen och sanningen skall göra er fria”(Joh 8:31-32). Han ger oss här en definition av vad det innebär att vara Jesu lärjunge. Lärjunge är den som förblir i hans Ord. Om vi förblir i - dvs läser, begrundar och ständigt återvänder till Bibelordet ska vi lära känna Sanningen. Och Sanningen ska göra oss fria.
När judarna
hörde detta förstod de inte vad Jesus menade, för de tyckte inte att de hade
varit slavar under någon. De härstammade från Abraham och var rättrådiga och
tvättäkta judar. De förstod inte att Jesus talade om ett annat slags slaveri,
men han säger: ”var och en som syndar är slav under synden” (Joh 8:34).
Men, fortsätter han: ”Om Sonen befriar er blir ni verkligen fria (Joh
8:36)
Sonen i huset har äganderätt över slavarna och kan släppa fri vem han vill. Jesus är Guds son och har brutit syndens välde genom sin död på korset. Han har friköpt åt sig ett folk ur alla jordens stammar: han är den ende som kan göra oss verkligt fria.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar