12 apr. 2022

DAGENS ANDAKT, den 12 april



”Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst”
(Rom 10:9, 1917) 

Han stirrade ner i Bibeln som vi höll framför hans ansikte. Han hade hört bibelordet som vi läst för honom. Han ville verkligen bli ett Guds barn. Han ville bli frälst. Nu såg han bibelversen med egna ögon. Så hörde han våra frågor: ”Vill du bekänna Jesus som Herre i ditt liv? Det betyder att det är han som ska bestämma” Han svarade efter en kort betänketid: ”Ja”. Vi fortsatte: ”Tror du att Gud har uppväckt Jesus från de döda, dvs att Jesus lever här och nu?” Han svarade lugnt: Ja, det tror jag. Vår sista fråga ekade ut i rummet: ”Vad är du då?”, och ett leende spred sig långsamt över hela hans ansikte när han upptäckte att det var för sent att ångra sig. ”Jamen då är jag ju frälst”, sa han och började tacka Gud för frälsningen.

Så enkelt kan det vara att få visshet. Bibeln är inte komplicerad och Gud vill inte göra det svårt för människor att bli frälsta. Enkel tillit till det som står i Guds ord är ofta vägen till att få uppleva andliga sanningar.

BÖN

 Jesus du vill att jag ska vara ditt barn. Du vill att jag frivilligt ska vända mig till dig för att få del av det nya livet tillsammans med dig. Tack för att du aldrig stöter bort den som kommer till dig med ett uppriktigt hjärta.

Inga kommentarer: