22 apr. 2022

DAGENS ANDAKT, den 22 april

”På dig förtröstade våra fäder, de litade på dig och du kom dem till hjälp. De ropade till dig och blev räddade. De litade på dig och du svek dem aldrig”…”
(Ps 22:5)

Vilken uppmuntran det är att höra talas om vad Gud har gjort för andra. När jag var barn lyssnade jag gärna till berättelserna om hur Gud hade gripit in i människors liv. Vi mår bra av att bli påminda om vad Gud har gjort förr. Det hjälper oss att lita mer på honom i nuet. Men Gud handlar inte alltid på det sätt som vi tror att han ska handla.

Jag skulle besöka en gudfruktig men cancersjuk vän, som betytt mycket för mig i min kristna utveckling. Jag ville så gärna förmedla tröst och uppmuntran till henne. Jag läste Bibeln och bar och försäkrade henne om att Gud älskade henne, men jag kände att jag inte riktigt nådde fram. När jag skulle lämna henne vände jag mig om i dörren för att säga ett sista farväl. Då sprack hennes ansikte upp i ett stort leende och så utbrister hon: ”Rut, nu när du log mot mig, då var det från Herren!”

 

BÖN

Tack Gud för att du aldrig sviker dem som litar på dig. Tack att du vill använda oss som dina budbärare, inte alltid på det sättet som vi tror eller skulle önska, men så att det blir till nytta och glädje för våra medmänniskor. 

Inga kommentarer: