28 apr. 2022

SYND, RÄTTFÄRDIGHET OCH DOM – Johannes 16


Bibelläsning: Johannesevangeliet 16

Läs bibeltexten här

"Och när han (Hjälparen) kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom: om synd, ty de tror inte på mig" (Joh 16:8-9 FB)

Synd är inget populärt begrepp i dag. Många menar att det inte finns något som är synd. Men den Helige Ande vill överbevisa oss om synd. Det är först när jag ser synden i mitt liv som jag kan ta emot förlåtelse och den befrielse som Jesus vann på korset.

Det grekiska ordet för "synd" kan också översättas med "att missa målet". Att inte tro på Jesus, att inte leva i gemenskap med honom är att missa målet med livet.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Fokusera på målet med mitt liv!

 

Översikt – Kommentar – Till eftertanke


Jesu lärjungar kommer att få möta motgångar
Kapitlet både inleds och avslutas med att Jesu lärjungar kommer att möta motstånd och lidande här i världen.
- "Den tid kommer då var och en som dödar er skall tro sig tjäna Gud" (vers 2)
- "I världen får ni lida" (vers 33)
Kristna har fått ge sitt liv för sin tro i olika perioder av världshistorien. Men det har aldrig tidigare funnits en tid med så många kristna martyrer som idag. Idag uppfylls också Jesu ord mer än någonsin att de som dödar kristna tror att de tjänar Gud (vers 2).
Till eftertanke:
Hur ser det ut med kristendomsförföljelser i vår tid? Kan du ge exempel på det?

"Det är bäst för er att jag går bort" - Vers 7
Jesus talar om för lärjungarna om att det bästa är att han lämnar dem. Jag tror att det var svårt för lärjungarna att se något gott med att Jesus skulle lämna dem.
Till eftertanke:
På vilket sätt var det bättre för lärjungarna att Jesus lämnade dem? Och för oss?

Synd, vad är det? - Vers 9
Människor tänker säkert på synd som negativa handlingar som vi gör. Här säger Jesus att synd är att inte tro på Jesus.
Till eftertanke:
- Hur skulle du förklara vad synd är för någon som inte är troende?
- Det grekiska ordet som är översatt med ´synd´ betyder ordagrant ´att missa målet´. Vad är det för mål vi missar då vi syndar?

Bön i Jesu namn - Vers 23-28
Här finns det löfte om bönhörelse om vi ber i Jesu namn. Men vad innebär det att be i någon annans namn? En polis som säger ´I lagens namn´ talar om att han handlar med en mycket större auktoritet än sin egen.
Till eftertanke:
Vad innebär det för mig att be i Jesu namn?

Inga kommentarer: