7 apr. 2022

En kristens resa varar jordelivet ut


- Elisabeth Sandlund i Dagen -
Jag blir mer och mer pingstvän, säger KG Hammar, i podden Dagens människa Säkert studsar en och annan till inför detta eftersom det strider mot den gängse bilden av den tidigare ärkebiskopen.

För egen del reagerar jag med tankar på två olika spår. För det första är det roligt och uppmuntrande att få ännu ett belägg för att en kristens resa fortsätter livet ut, att det alltid finns möjlighet att upptäcka mer av vad den kristna tron innehåller och vad det innebär för mitt eget liv, min egen gudsrelation.

Innan jag själv kom till tro (för snart 23 år sedan, tiden går) hade jag nog för mig, i den mån jag alls funderade över det, att kristna människor visste precis vad de trodde på en gång för alla, att de var statiska och mentalt stillastående, att de hade fastnat i en position som de vidhöll vad som än hände. Men jag blev snabbt varse att det inte stämde alls, att vandringen med Jesus leder till nya upptäckter, överraskande aha-upplevelser, vidgade vyer och oväntade perspektiv.


Inga kommentarer: