19 apr. 2022

ETT VET JAG, ATT JAG SOM VAR BLIND NU SER – Johannes 9


Bibelläsning: Johannesevangeliet 9
Läs bibeltexten här

"Han svarade: "Om han är en syndare vet jag inte. Men ett vet jag, att jag som var blind nu ser." (Joh 9:2)

Jesus hade botat en blindfödd man. Fariseerna försökte få fast Jesus genom att ställa många svåra frågor till den unge mannen som just fått sin syn tillbaka. Den unge mannen kunde inte svara på alla frågor han fick. Men en sak visste han helt säkert: För en liten stund sedan hade han varit blind - men nu kunde han se!

Det starkaste vittnesbördet är kanske inte att kunna svara på alla frågor jag får om Jesus. Det starkaste vittnesbördet kan vara att ärligt berätta vad Jesus har gjort i mitt liv.
Från mörker - till ljus
Från död - till liv
Från hopplöshet - till hopp
Från meningslöshet - till mål och mening
Från att vara blind - till att kunna se


==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Ge mig öppnade ögon, så att jag kan se din härlighet idag.

Översikt – Kommentar – Till eftertanke


Öppnade ögon
Kapitlet handlar om en enda händelse. Jesus botar en blindfödd man.
Men det som var ett alldeles fantastiskt under skapade inte bara glädje. Jesus hade botat mannen på sabbaten, och det skulle man ju inte göra, enligt fariséernas sätt att se.
Till eftertanke:
Det är väldigt lätt att se hur negativt fariséerna ser på Jesu under. Men hur är det med oss? Kan vi glädja oss utan förbehåll då vi ser Gud verka i andra sammanhang än vårt eget, och på andra sätt än vi förväntar att Jesus ska agera på?

Vi ser också att det börjar uppstå en viss oenighet bland fariséerna. "Några fariséer sade: ´Den mannen kan inte vara från Gud, då han inte håller sabbaten´, andra sade: "Hur kan en syndig människa göra sådana tecken?´. De var alltså oeniga?" (vers 16).

Mannens vittnesbörd är fantastiskt enkelt. Det enda han visste var att hade varit blind och att han nu kunde se. Man kan ha motargument på vår teologi och vårt sätt att tro på Gud, men ett sådant vittnesbörd är det väldigt svårt att säga emot. Inte ens fariséerna kunde hävda att mannen inte hade varit blind, eller att mannen nu kunde se.
Till eftertanke:
Hur lyder ditt vittnesbörd? Vad är det du berättar om vad Jesus har gjort i ditt liv?

Vi behöver alla be om öppnade ögon för att kunna se Gud och Guds möjligheter i våra liv.
Till eftertanke:
Tänk igenom dessa bibelord om öppnade ögon och vad de kan betyda för oss:
- "Den som inte blir född på nytt, kan inte se Guds rike" (Joh 3:3)
- "Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår, vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är." (Ef 1:18). Jesus ber för de kristna i Efesos.
- "Då öppnades deras ögon, och de kände igen honom" (Luk 23:31) På Emmausvägen.
- "Och Elisa bad: ´Herre, öppna hans ögon, så att han ser´". (2 Krön 6:17). Bön för Elisas tjänare som såg alla fiender, men som inte kunde se Guds enorma resurser.

Jesus säger i slutet av kapitlet: "de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda" (vers 39)
Till eftertanke:
Vad menar Jesu med de orden?

Vi får sjunga tillsammans med Pelle Karlsson:
"Giv oss o Herre öppnade ögon, vi vill se Jesus, vidröra honom...."

Inga kommentarer: