22 okt. 2022

Dagens andakt den 22 oktober


 ”Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli.” (1 Joh 3:2)

Vi håller kvar gårdagens bibelord också idag, och tänker vidare på det här med tillväxt. Anders Frostensson skriver i ena av sina psalmer: ”Låt mig växa stilla, som ett träd i skogen…” .  Träd kan bli väldigt gamla och för att märka att ett träd växer, måste man ha väldigt lång tid på sig. Inom skogsindustrin talar man om en avverkningscykel på minst 80 år. Det är alltså inte möjligt att uppfatta tillväxten i ett träd från dag till dag. Ändå kan man klart konstatera att trädet har växt, om man får lite längre perspektiv.

Om det är svårt att se tillväxten i ett träd, är det kanske ändå svårare att spåra tillväxten i en människa. Det är sant både när det gäller oss själva och när det gäller andra. Ibland, när vi misslyckas i vårt kristenliv, undrar vi kanske om vi överhuvudtaget har förändrats. Men när vi blir kristna, börjar det nya livet i oss att växa till. Även om vi i Guds ögon blir fullkomliga i det ögonblick vi ger våra liv till honom, blir vi inte plötsligt heliga människor som aldrig gör något fel. Det nya livet i oss får fortsätta att kämpa mot vår gamla natur hela livet, och det är bara genom att ständigt hämta ny näring i gemenskapen med levande Gud som det nya livet i oss kan växa. Det sker stilla –  på samma sätt som skogens träd växer till.
 
BÖN
Herre, hjälp mig att inte ge upp när jag misslyckas att vara sådan som du vill att jag ska vara. Hjälp mig att i stället söka mig närmare dig och hämta näring i din nåd och din villkorslösa kärlek till mig.

Inga kommentarer: