15 okt. 2022

Inför söndagen. Tema: ATT LYSSNA I TRO


FRÅN EVANGELIERNA
Mark 10:17-27
17 När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: "Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv?" 18 Jesus sade till honom: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom en, och det är Gud. 19 Buden känner du: Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Hedra din far och din mor." 20 Mannen sade: "Mästare, allt detta har jag hållit sedan jag var ung." 21 Jesus såg på honom och fick kärlek till honom och sade: "Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga, så skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." 22 Vid de orden blev mannen illa till mods och gick bedrövad sin väg, ty han ägde mycket.

23 Jesus såg sig omkring och sade till sina lärjungar: "Hur svårt är det inte för dem som är rika att komma in i Guds rike!" 24 Lärjungarna blev förskräckta över hans ord. Men Jesus sade än en gång till dem: "Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike! 25 Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." 26 Då blev de ännu mer förskräckta och sade till varandra: "Vem kan då bli frälst?" 27 Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt."

FRÅN GAMLA TESTAMENTET
5 Mos 30:11-16
11 Ty det bud som jag i dag ger dig är inte för svårt för dig och det är inte långt borta. 12 Det är inte i himlen, så att du behöver säga: "Vem vill för oss stiga upp till himlen och hämta det åt oss och låta oss höra det, så att vi kan följa det?" 13 Ordet är inte heller på andra sidan havet, så att du behöver säga: "Vem vill för oss fara över till andra sidan havet och hämta det åt oss och låta oss höra det, så att vi kan följa det?" 14 Nej, ordet är dig mycket nära, i din mun och i ditt hjärta, så att du kan följa det.

15 Se, jag lägger i dag fram för dig livet och vad gott är, döden och vad ont är, 16 då jag i dag befaller dig att älska Herren, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rådslut, för att du må leva och föröka dig, och för att Herren, din Gud, må välsigna dig i det land dit du kommer för att ta det i besittning.

FRÅN BREVEN
Jak 2:8-13
8 Om ni uppfyller den konungsliga lagen enligt Skriften: Du skall älska din nästa som dig själv, då handlar ni rätt. 9 Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare. 10 Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt. 11 Han som har sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott, har också sagt: Du skall inte mörda. Om du inte begår äktenskapsbrott, men mördar, är du en brottsling. 12 Tala och handla så som den som skall dömas efter frihetens lag. 13 Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som inte har visat barmhärtighet. Men barmhärtigheten triumferar över domen.

FRÅN PSALTAREN
Ps 19:8-15

  • 8 Herrens undervisning
  • är fullkomlig,
  • den ger själen nytt liv.
  • Herrens vittnesbörd är sant,
  • det gör enkla människor visa.
  • 9 Herrens befallningar är rätta,
  • de ger glädje åt hjärtat.
  • Hans bud är klart,
  • det upplyser ögonen.
  • 10 Herrens fruktan är ren,
  • den består i evighet.
  • Herrens domslut är sanna,
  • de är alla rättfärdiga.
  • 11 De är dyrbarare än guld,
  • än mängder av fint guld.
  • De är sötare än honung,
  • än renaste honung.
  • 12 Genom dem blir din tjänare varnad,
  • den som följer dem får stor lön.
  • 13 Vem märker själv
  • hur ofta han felar?
  • Förlåt mig mina hemliga brister.
  • 14 Bevara också din tjänare
  • för fräcka människor,
  • låt dem inte ha makt över mig,
  • så blir jag fullkomlig
  • och fri från svår överträdelse.
  • 15 Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig,
  • Herre, min klippa och min återlösare.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln)

  • Inga kommentarer: