27 okt. 2022

Dagens andakt den 27 oktober

”Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. … Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.” (Matt 5:44-48)

När jag läste igenom mina gamla dagböcker från mer än tjugo år tillbaka i tiden, upptäckte jag att jag skrivit: Tack Jesus för mina tre pojkar, som är så lätta att älska”. När jag läste det tänkte jag att det verkligen var sant. Mina söner har varit lätta att älska, och det har också varit lätt att älska alla dem som hör ihop med dem - flickvänner, svärdöttrar och barnbarn.

Nu är det inte alltid lika lätt att älska människorna runt oss, särskilt inte dem som inte står oss nära, eller dem som har något emot oss, klandrar oss eller baktalar oss. Ändå är det just dessa som Jesus vill att vi ska älska och be för. Det gjorde han – och det vill han att vi ska göra. Någon har sagt att vi är de enda händer och fötter som Jesus har här på jorden, och om han ska få något gjort så måste det finnas villiga människor som går hans ärenden. Därför kallar han dig och mig till kärlekens och förbönens tjänst idag.

BÖN

Jesus, jag ber idag att jag ska få betrakta din kärlek till mig så mycket, att den kärleken spiller över till andra som kommer i min väg. Tack att du idag vill ta hand om alla dem som jag älskar, och alla dem som älskar mig. Tack också för att du vill ta hand om dem jag har svårt för att älska, och alla dem som har svårt för att älska mig.

Inga kommentarer: