16 okt. 2022

UTMANINGEN - Psalm 124 och 125

Psalm 124 - OM HERREN INTE VARIT MED OSS....



Bibelläsning: Psalm 124
 
Läs bibeltexten här

"Om Herren inte varit med oss..." (Ps 124:1 FB)
Detta är en tacksägelsepsalm över Herrens räddning ur många svårigheter.

Psalmförfattaren räknar upp ett antal kritiska tillfällen där det hade gått riktigt illa om Herren inte hade varit med. Men Herren var med och befriade och befrielsen liknas vid en fågel som undkommer fågelfångarens snara (vers 7) och psalmen avslutas med orden: "Vår hjälp är i Herrens namn, han som har gjort himmel och jord" (vers 8).

Jag kan minnas många situationer som Herren har hjälpt mig ur svårigheter. Kan du också minnas sådana situationer?

Då jag ser tillbaka på mitt liv vill jag bara falla in i tacksägelsen och säga: ”Tack Herre att du var med….”

Mannakorn att tugga på under dagen:
Om Herren inte varit med mig....

Kommentar:
Denna psalm skrev David vid något tillfälle då Gud hade räddat honom och folket från ett stort lidande eller kanske till och med undergång. Det kan antingen ha varit ett yttre hot från Israels grannar eller ett inre hot från den egna familjen eller från grupper av israeliter.

David beskriver vad som hade drabbat David själv och folket om Gud inte hade varit med dem (vers 1-5).

De flesta kungar hade säkert själva tagit åt sig äran för att de lyckades undkomma faran. Men David ger all ära till Gud (vers 6-8).


Psalm 125 - HERRENS BESKYDD

Bibelläsning: Psalm 125
Läs bibeltexten här

"Jerusalem omges av berg, och Herren omger sitt folk från nu och till evig tid." (Ps 125:2 FB)

Temat för psalmen är att Gud alltid beskyddar sitt folk: "De som förtröstar på Herren är som Sions berg. Det rubbas inte, det står kvar för evigt" (vers 1).

Bilden av Jerusalem som omges av höga berg används för att beskriva hur Herren alltid omger sitt folk och beskyddar det. Men det är bara de som ”förtröstar” på Honom som har det så.

Mannakorn att tugga på under dagen: Du omsluter mig på alla sidor - och du håller mig i din hand.

Kommentar:
Vers 1-4
Psalmens tema är att Gud beskyddar sitt folk. De som förtröstar på Gud liknas vid ett berg som inte rubbas.
 

Vers 5
Psalmen avslutas med en vers om dem som ”viker av på krokiga vägar”, de ska föras bort tillsammans med förbrytare.


Inga kommentarer: