25 okt. 2022

Vittnesbördet: "Rädslan för Gud byttes mot en kärleksrelation"


(Bildtext: Min högsta önskan är att få lära känna Jesus bättre och att bli använd av Gud", säger Mikael. Foto: Teresia Jansson)

- Från FA: Min väg till Gud -
Hossein föddes i Afghanistan, växte upp i Iran och flydde till Sverige. Här har han bott i tre år och i Västerås fick han kontakt med Frälsningsarmén och lärde känna Jesus. Tidigare var han rädd för Gud men idag har Mikael, som han numera kallar sig, en gudsrelation som ger honom kärlek, frid och hopp.

Hossein som har sitt ursprung i Afghanistan har inga minnen av sina föräldrar då de dog tidigt. Storasystern flydde med Hossein till Iran när han var väldigt liten men inte heller där var livet lätt då de inte hade något uppehållstillstånd.
- Det var väldigt tufft och vi kunde varken gå i skolan eller uppsöka sjukhus, berättar Hossein.
Trots allt så lyckades de försörja sig då systern arbetade som frisör och Hossein som svetsare och byggnadsarbetare. Utåt sett var de muslimer men de besökte ingen moské och följde inte de religiösa traditionerna. Ändå hade Hossein en tro på Gud.
- Jag trodde att han hade skapat oss men jag var rädd för honom för jag fick höra av andra muslimer att han inte var snäll och att han straffar oss. De sa att det sitter två änglar på ens axlar som ser allting och jag visste att jag inte alltid gjorde bra saker, förklarar han.

Inga kommentarer: