25 okt. 2022

Dagens andakt den 25 oktober



”Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som lagen inte kunde göra, eftersom den kom till korta inför vår köttsliga natur. Det gjorde Gud.”
(Rom 8:1-3) 

En god vän till oss var en duktig bibellärare. Han brukade predika över Romarbrevet 8:1-3 och säga: ”Om jag faller efter det att jag har blivit en kristen, så faller jag inte utanför Honom…”.  den hoppade han omkring på Bibeln som han höll i sin handulle illustrera en människa, och m blir ett teaterstycke som utspela. Samtidigt med att han sa dessa ord, hade han en penna som skulle illustrera en människa, och med den hoppade han omkring på Bibeln som han höll i sin hand, och när han sa orden så faller jag inte utanför honom, lät han pennan falla utanför Bibeln och ner på golvet, och så fortsatte han ”Nej, om jag faller efter det att jag har blivit en kristen, så faller jag i Honom”. Och så visade han med pennan som först varit stående, hur den kunde falla raklång på bibelpärmen.

Det var en illustration, som jag aldrig glömmer, och när jag misslyckas i kristenlivet tänker jag på den här bilden och jag ser mig själv uppfångad i fallet av Gud själv. Så är det för den som har gett sitt liv åt världarnas herre, Jesus Kristus.

BÖN

Herre tack för att det inte finns någon fördömelse för den som tillhör dig. Tack för att din nåd räcker till för varje skuld jag har. Tack för att du älskar mig mest, när jag minst förtjänar det.

 

Inga kommentarer: