15 okt. 2022

Psalm 123 - JAG LYFTER MINA ÖGON


Bibelläsning: Psalm 123

Läs bibeltexten här

”Jag lyfter mina ögon upp till dig, du som bor i himlen” (Ps 123:1 FB)

I denna korta psalm på bara fyra verser hinner författaren berätta att Guds folk fått utstå mycket ont (vers 3-4).

Mitt i allt det onda har han varit tvungen att välja: antingen fäster han blicken på alla oförrätter och allt ont han har fått utstå, eller också lyfter han blicken och ser på himmelens Herre och den kärlek och välsignelse han möter där.

Han ber inte att Gud ska lyfta upp hans ögon. Det vet han att han måste göra själv, därför skriver han: ”Jag lyfter upp mina ögon”. Det är ett medvetet val han måste göra.

Och det är samma sak med mig idag. Jag måste välja i vilken verklighet jag ska leva idag. Jag måste välja att lyfta upp min blick.

Mannakorn att tugga på under dagen: Jag lyfter mina ögon...

Kommentar:
Psalmen är skriven under en tid där Guds folk får utstå många motgångar och mycket förakt. Den kan ha skrivits under fångenskapen i Babylon och författaren är okänd.

Psalmen är riktad till Gud som bor i himlen (vers 1). Man var medveten om att Gud bor i himlen. Det synliga tecknet på gudsnärvaro hade varit Templet i Jerusalem, men det fanns inte längre om psalmen skrevs under fångenskapen i Babylon. Templet raserades i förbindelse med att folket fördes bort till Babylon. Till och med under invigningen av templet, som var Guds boning, var man medveten om att Gud inte bodde där utan i himlen. Salomo bad under själva invigningsceremonin av templet: ”Men kan Gud verkligen bo jorden? Se himlarna och himlarnas himmel rymmer dig inte. Hur mycket mindre då det hus som jag byggt!” (1 Kung 8:27).

På samma sätt instruerar oss Jesus att rikta vår bön till ”Fader vår, som bor i himlen” (Matt 6:9).



Inga kommentarer: